Svullet bakben och skap

T

tut

Idag hade hästen ett jättetjockt bakben.
Jag lät honom röra på sig lite för att se om svullnaden skulle gå ned, men ingen förändring. Såg även då att han som är vallack såg ut som en hingst! Svullen i skapet, alltså.
Lindade benen med Back on Trackpaddar och kollade honom igen efter några timmar. Fortfarande väldigt svullen i samma bakben, men även något i det andra benet. Skapet lika som förrut. Temp. 38,3 grader.
Han har sedan två veckor fri tillgång på hösilage.
Ringde till Agrias telefonveterinär, som trodde på någon slags allergisk reaktion och sade att jag skulle försöka få tag i en lokal veterinär. Lyckades med detta och han sade att jag skulle rida hästen nå´n dag, massera och se om det blir bättre. Han frågade även om hästen kom söderifrån, vad det nu har med saken och göra, och pratade om någon slags förträgning i något blodkärl som värsta tänkbara diagnos, eller inflammation i skapet... Jag tror inte att det kommer från skapet, utan snarare att svullnaden i benet har orsakat svullnaden i skapet.
Har ni någon förklaring, något tips eller något tröstande ord, så vore jag verkligen tacksam!

Sv: Svullet bakben och skap

Hur gick det med hästen som hade svullet bakben och skap? Jag har en häst med exakt samma problem! Hade hit veterinären akut för 4 dagar sedan. Han sa att det kunde antingen vara en allergi, hjärtat, en njursjukdom eller leversjukdom. Eftersom hästen är 21 år är jag inte beredd att kosta på någon jättestor utredning för att ändå konstatera att han är svårt sjuk och snart ska dö, så vi chansade på allergi och gav honom en kortisonspruta. Svullanden försvann och var helt borta efter 2 dagar, men nu när det gått 2 dagar till så börjar det komma tillbaka igen. Jag undrar om han kan vara allergisk mot någon växt som kommit fram på betet, men å andra sidan är det samma hage som han gått i under 4 somrar nu, så det verkar också lite konstigt om det helt plötsligt skulle dyka upp en växt där som han inte ätit tidigare.

Min häst (23år) Hade typ samma som din förutom att svullanden flyttade runt i benen. Han fick även nässelutslag. Det gick oxå över med cortison. Men min vet trodde det var insekter som han reagerat emot. Kanske kan vara samma på din? Han kanske behöver en till dos cortison? Jag fick en extra med mig som jag skulle ge om det kom tillbaka.
Min står inne om nätterna och det har inte kommit tillbaka än, var hos vet i måndags. Sen är jag noga med flugmedel och smörjer med skillingarydsalva.
Flugtäcke kanske? det funderar jag på att köpa.

Peppar, peppar.... så har svullnaden gått ner igen och min häst ser ut som vanligt! Kanske var han överkänslig mot ett jordgetingstick eller liknande? För säkerhets skull tar jag små promenader med honom dagligen för att hålla cirkulationen igång (märkte att svullnaden gick ner när han rört på sig 15-20 minuter) också har han fått äppelcidervinäger och torkade nässlor i maten (det låter som att det är bra för det mesta...)

Liknande trådar

Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 885
Senast: Masse
·
Hästvård Förra torsdagen kom min valack in från hagen med ett extremt svullet och varmt skap, feber runt 38.5 (normaltemp runt 37.5). Veterinär...
Svar
14
· Visningar
13 328
Senast: Soffan74
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Lindsen
·
Hästvård Tog hem en häst som jag ska ha på prov nu 3 månader för att se om han kan vara något för mig och jag för honom. Hästen ifråga har...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023