E

EnTjej

Nu blir jag lite knasig...
Men igår var min polle svullen på kotan och ner till hoven på bägge bak. Jag red en sväng å är nästan 100 på att han inte haltade... Efter att jag ridit så var han inte lika svulen men fortfarande svullen ändå...
Imorse så var han svullen, å jag försökte se om han haltade.. Tror att han gjorde det sådär jättelite. Men när jag skulle ta in dom på kvällen så haltade han INTE... Å han var bara svullen på kotan och inte nedanför... VARFÖR?? Jag fattar inte det där riktigt!!

Kan man rida normalt om han inte hatar å bara är svullen, ska han vila eller ska jag bara ta det lugnt med honom?? Tacksam för Alla svar!!

Sv: svullen

säker på att han inte har en hovledsinflammation?
Haltar han på en liten volt på hårt underlag? Det är inte alltid det syns på rakt spår..
Har du inte någon som är duktig på att se hältor och som kan böja benet och titta? Du säger ju att du inte är säker.
Annars så ta ut en vetrinär! eller ring iaf och prata med vetrinären och se vad han/hon säger.

Och låt honom vila tills svullnaden har lagt sig, om det är något så är det bäst att inte rida då det kan förvärra det hela.

Någon inflammation lär det knappast vara om det kommit plötsligt (brukar heller inte ge den här typen av synliga svullnader enligt min erfarenhet).

Hade det varit min häst hade jag letat efter sår, de minsta sår kan ge såna här reaktioner om hästen är känslig. Är det sårsvullnad så skulle jag motionera, men med försiktighet. Man får givetvis vara uppmärksam på om hästen verkar blir sämre, börjar halta osv. Men när det bara är sår så är motion bara bra, svullnaden brukar gå ner då.

Är det något annat, typ en sträckning/stukning tex så är situationen givetvis en annan, men det borde vara smärtsamt för hästen och märkas med att hästen blir sämre eller redan är halt.

Slutsats, jag skulle nog föredra att motionera hästen om den är ohalt hela tiden (lymfa?), men inte normalt utan kanske nöja mig med skritt.

Med tanke på dina tidigare bekymmer, så kanske du bör låta veterinär undersöka detta. Någon form av problem är det uppenbarligen, och alla hästar visar inte hälta till en att börja med. Det finns dom som faktiskt biter ihop och tar smärtan, fast det kan göra väldigt ont ändå för hästen.:cry:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 516
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka