Svullen strax under kotan

T

Trampe

Jag är inte så bra på hästens anatomi... :o
Igår när jag tog in min pålle så var han svullen precis under kotan på höger fram. Jag tyckte det var på båda sidorna om ni förstår, men kanske mest på yttersidan, inte i karleden och inte på framsidan av "benet" utan bara på sidorna.
Han ömmade inte, var inte speciellt varm och markerade inte något märkbart vad jag kunde se iallfall. Han är f.d travare och jag har förstått att hans smärtgräns är något utöver det vanliga, men jag märkte inte något på hans beteende att han hade ont...
I förrgår hade han ett ordentligt race i hagen som kanske kan vara orsaken, han kanske trampat snett eller så.
Någon som är duktig på anatomi? Vad kan det vara? :confused:
Supertacksam för svar! :bow:

Sv: Svullen strax under kotan

Hejsan. Kotan är en fiffig grej som har massor av ligament och dessutom passerar flera viktiga senor förbi och fäster längre ned. Försök beskriva så exakt som möjligt var problemet sitter så ska jag försöka hjälpa till. Din häst kan ha ansträngt sig, trampat snett och sträckt ett ligament eller helt enkelt bara strukit eller sparkat sig så det har blivit en blödning under huden.
mvh
Lejonelle

Sv: Svullen strax under kotan

Hej å tack för ditt svar!
Om man tänker sig att man har en gummiboot(s) på hästen så är han svullen precis över där överkanten på bootsen slutar/börjar. Kanske är det det som kallas krona? Och svullnaden är alltså framförallt på benets yttersida, även något lite på insidan. Svullnaden är nästan delad mitt på benets yttersida, ser ut som en liten rumpa om du kan tänka dig... :D. Konsistensen är ganska fast/hård, inte gele'ig eller svampig. Och han verkar som sagt inte ha ont heller men jag vet inte... Han fick vila idag iallafall. Men hur tycker du jag ska "behandla"? Vila eller lugna ridturer eller som vanligt? Och det är väl försent att kyla svullnaden nu så här långt i efterhand? Eller? :confused:
Tack på förhand!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka