Svullen spene

bettysmatte

Trådstartare
Märkte för ett par dagar sedan att min hästs ena spene är svullen (ca dubbelt så stor som den andra). Inte öm alls (snarare tvärtom, hon älskar när man "grejar" i de trakterna :D ) och känns lite geleaktig (dvs inte hård). Är det ett insektsbett, eller vad kan det vara? Jag tvättade juvret med ljummet vatten med lite tvål i, samt smörjde på lite Helosan salva på den svullna spenen. Något annat/mer jag bör göra?

Sv: Svullen spene

har tyvärr ingen erfarenhet av svullna spenar, men eftersom hon inte har ont så verkar det ju inte vara nåt farligt i alla fall :)

Hej

jag har haft upprepade ljuverinflammationer på ston och de vanligaste symtomen brukar vara; Hög feber, Svullet ömt ljuver (jag brukar inte få pilla på det), att dom går lite bredbent för att få plats med ljuvret.

Så håll koll på tempen, men det mest troliga är väl att hon har blivit biten av knotten eller någon liknand insekt.

Har också ett sto med en mystisk spene...den ena är större än den andra...men jag skulle inte kalla den svullen. Den känns som sådana där mjöl-fyllda ballonger som går att forma vartefter man trycker på dem....det går alltså att forma spenen nästintill...

Hon har haft så väldigt länge (kan inte säga hur länge men flera månader).
Den är inte det minsta öm, tvärtom, hon tycker det är skönt när man rör där. Tempen har alltid varit normal och hon har inga besvär alls...
Jag har dock ingen aning om vad det är...

/K

Samma sak vare med mitt ponny sto i vintras, men det kom 2-3 ggr. Varade max en vecka varje gång.
Hon hade inte feber eller visade några som hellst tecken på att vara sjuk :confused:

bettysmatte skrev:
Märkte för ett par dagar sedan att min hästs ena spene är svullen (ca dubbelt så stor som den andra). Inte öm alls (snarare tvärtom, hon älskar när man "grejar" i de trakterna :D ) och känns lite geleaktig (dvs inte hård). Är det ett insektsbett, eller vad kan det vara? Jag tvättade juvret med ljummet vatten med lite tvål i, samt smörjde på lite Helosan salva på den svullna spenen. Något annat/mer jag bör göra?
Jag skulle gissa på mygg/insektsbett... garanterat! Vänta o se om det går ner...

Du är säker på att du inte betäckt henne? ;) När min blev dräktig svullnade juvret litegrann.

NiitSirK Den känns som sådana där mjöl-fyllda ballonger som går att forma vartefter man trycker på dem....det går alltså att forma spenen nästintill... /K[/QUOTE skrev:
Det var näst intill en perfekt beskrivning. Det enda jag kom på var geleaktig, men detta var bättre! Just så känns min hästs spene också.

Nej, dräktig lär hon nog inte vara, hoppas jag... Det är ju inte heller hennes juver som är större, bara den ena spenen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 157
Senast: Hedwig
·
Hästvård vad kan jag smeta på hästen? hon har nog rullat sig på ngt i hagen och fått ett grunt skärsår på 2dm på magen, det har svullnat upp och...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix