Svullen sena

C

chulli

vad kan det vara ?

Min ponny blev för lite mer än en vecka sedan tjock i senan på höger fram. Han är inte öm, varm eller halt. Endast tjock. Vid rörelse blir han bättre och nu börjar man känna senan i mitten av benet igen. Tänkte först att det kunde va nån typ av överansträngning eller att han fått en smäll på senan, men hur lång tid kan det ta innnan det försvinner i sånna fall?

Vet någon vad det kan vara ? Och vad jag kan göra?

Har gått med honom varje dag och han har varit pigg och frammåt. han har även stått med lindor varje dag.

VÄLDIGT tacksam för svar :)

Sv: Svullen sena

Jag hr typ exakt samma problem med min polle :O

Om hästen svullnar i en sena finns alltid risken att hästen har fått en senskada. Bästa sättet att ta reda på hur det ser ut är att be en veterinär ultraljudsundersöka benet. Det behöver nödvändigtvis inte vara något allvarligt men om det är en senskada är det viktigt för hästens framtida välmående att det undersöks så snabbt som möjligt.

Min häst blev väldigt tjock i ett ben för en månad sedan. Han kollades med ultraljud som visade att det var en blödning i kringliggande vävnad. Det var väldigt skönt att få det kollat iaf..
lycka till!

Svullnad i en sena försvinner INTE av rörelse. Om svullnaden sitter så att du nu ka se griffelben och gaffelband (det är iallafall det du beskriver) rör det sig snarare om en lymfangit, dvs en infektion med stas i lymfan. Prova genom att sticka pekfingret i det svullna (ganska hårt). Om det blir en lite grop efter ditt finger (som i modell-lera) är det lymfangit.

jag tror inte dte är lymfagnit då han inte har något sår och är inte "jättetjock". Men somsagt när han rör sig går svullnaden ner och det är mycket bättre än innan.

Kan det var en senskada även om hästen inte är halt/varm/öm ?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 799
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd