Svullen pung efter kastrering. Bild

Annapanna1234

Trådstartare
I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund.
Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte där heller när han är utan tratt. Har kontaktat en vet via videosamtal som tyckte att det såg väl svullet ut och bad oss kontakta vet som utfört operationen.
Skickade bilder och han har ringt flera ggr och frågat hur han mår. Men hunden mår bra och den har inte svullnat mer.
Tycker ni ändå att man bör kolla upp?
 

Bifogade filer

  • IMG_8495.webp
    IMG_8495.webp
    180,3 KB · Visningar: 109
Jag har aldrig kastrerat hanhund så jag ska inte utge mig för att veta säkert... Men... ni har kastrerat, alltså tagit bort innehållet - testiklar - ur "påsen"?

De djur jag kastrerat(katt, gris, häst)har aldrig svullnat så, eller knappt alls. Möjligen har sårkanterna varit lite röda och svullna dagen efter men sen återgått till normal färg och form. Själva "påsen" har varit tom och platt liksom.
Är området varmt?
 
På min arbetsplats brukar vi säga att pungen kan/får svullna upp till typ samma storlek som innan kastrationen, mår hunden bra, är feberfri och smärtfri brukar det inte vara några problem.
 
Jag har aldrig kastrerat hanhund så jag ska inte utge mig för att veta säkert... Men... ni har kastrerat, alltså tagit bort innehållet - testiklar - ur "påsen"?

De djur jag kastrerat(katt, gris, häst)har aldrig svullnat så, eller knappt alls. Möjligen har sårkanterna varit lite röda och svullna dagen efter men sen återgått till normal färg och form. Själva "påsen" har varit tom och platt liksom.
Är området varmt?
Skillnaden när du kastrerar hanhund är att pungen oftast lämnas intakt, snittet sitter framför scrotum. På katt, gris, häst, lamm och nöt tas kulorna ut via snitt i pungen, så det blir självdränerande sas, därför svullnar det inte på samma sätt.
 
Skillnaden när du kastrerar hanhund är att pungen oftast lämnas intakt, snittet sitter framför scrotum. På katt, gris, häst, lamm och nöt tas kulorna ut via snitt i pungen, så det blir självdränerande sas, därför svullnar det inte på samma sätt.
Varför görs det annorlunda på hund?
 
Varför görs det annorlunda på hund?
Man brukar prata om kastration på betäckt eller obetäckt funikel. Större risk för komplikationer med det sistnämnda då man inte sluter kanalen till bukhålan, speciellt om djuret har en vid inguinalkanal. Det är därför den förstnämnda metoden föredras, men båda metoder är användbara.
 
Skillnaden när du kastrerar hanhund är att pungen oftast lämnas intakt, snittet sitter framför scrotum. På katt, gris, häst, lamm och nöt tas kulorna ut via snitt i pungen, så det blir självdränerande sas, därför svullnar det inte på samma sätt.
Här togs kulorna ut. Den var tom efter op sen har den svullnat, undrar varför han gjorde så då?
 
Jag har aldrig kastrerat hanhund så jag ska inte utge mig för att veta säkert... Men... ni har kastrerat, alltså tagit bort innehållet - testiklar - ur "påsen"?

De djur jag kastrerat(katt, gris, häst)har aldrig svullnat så, eller knappt alls. Möjligen har sårkanterna varit lite röda och svullna dagen efter men sen återgått till normal färg och form. Själva "påsen" har varit tom och platt liksom.
Är området varmt?
Ja så var det samma dag. Dagen efter svullnade det upp sådär. Nä området är svalt : )
 
Jobbar på veterinärklinik och om någon av våra kunder haft en hund som såg ut så en vecka efter kastration så hade opererande veterinär definitivt velat titta på den.
Ok. Han hörde av sig i fredags och frågade. Men eftersom svullnaden inte gått ner i dag så bör jag väl ringa i morgon då. Är det vätska tro? Som gör den så svullen.
Han sa att det måste brustit nåt blodkärl.
 
Varför görs det annorlunda på hund?
Jag vet faktiskt inte riktigt, en anledning är att hundarnas sår sys, det görs inte på några av de andra (utom häst vid liggande kastrering) och det blir bättre att sy framför pungen. Båda varianterna ( preskrotalt eller skrotalt) går att göra på betäckt eller obetäckt funikel, det beror bara på hur många hinnor man öppnar enkelt sagt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 712
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 284
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 901
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 155
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp