Svullen på alla fyra!

Andorra

Trådstartare
Red en ridskolehäst i går och han var svullen på alla fyra benen. Från knä till kota fram och från hasen och ner till kotan bak. Benen var som stolpar. Försvann vid rörelse. Frågade ridläraren och den här svullnaden dök upp förra veckan. Ingen ändrad forderstat, ingen mugg eller rasp, bara lite skorvig (som mjäll) på ena bak. Vad kan det vara? Hästen hade stått inne ca 3 timmar innan lektionen.

Sv: Svullen på alla fyra!

Låter som gallor eller svullnad pga att han står inne. De brukar oftast uppkomma just vid stillastående och försvinna vid rörelse.
Och behöver alltså ej betyda att hästen har ont av det.

Hade det varit min häst hade jag lindat dem med BOT och kontaktat vet. Men jag hoppas och tror att ridskolan redan gjort detta!

Tror inte dom lindat eller gjort något sådant. Hästen är bara 13 år och jag tycker inte att den ska svullna upp så mycket på bara 3 timmar.
Funderar på om det kan vara att han är överkänslig mot frostnupet gräs. Finns bara kort, kort gräs i hagen men visst går dom och gnager i det. Har varit riktigt kalla nätter här nu i över en vecka.
Han brukar vara lite, men bara lite tjock i bakbenen men nu var det rent bedrövligt. När jag ridit halva lektionen såg han helt normal ut i benen.

Har aldrig sett gallor som går från hasen och ner till kotan = jämntjock hela vägen. Fanns inte en chans att känna senorna.

Vad för virus? Får dom inte feber då också eller blir lite mer hängiga?

Låter som en störning i tarmfloran. Kanske hästen ätit något gammalt i hagen, eller reagerat på frostgräset.

Våran unghäst fick 4 telefonstolpar till ben plötsligt en dag och det gick över på 2 dygn. Han fick dock såpass ont av svullnaden så han fick lite smärtstillande. Veterinären trodde på att han ätit något knas ute i hagen, typ någon dålig växt, eller något ruttet.

Fast han har ju haft det en vecka nu. Verkar inte besvärad av det utan gick helt normalt på lektionen.

Tror knappt det, på alla fyra samtidigt? Så klumpig är inte ens han!

Swullnad aw den typen du beskriwer ska inte förwä[ks]las med gallor. Gallor är ledwätska och håller sig till leder, bursor och senskidor. Det här låter mer som ödem i alla benen.

Om hästen har dålig cirkulation kan den få ödem i benen wid stillastående. Eftersom problemet werkar ha uppkommit plötsligt bör man kolla upp det. Kan wara hjärtat, parasiter.. Det är oanswarigt aw ridskolan att låta denna häst gå lektion.

Äwen wissa wirusinfektioner och bla Anaplasma ger "stolpben", men jag tror knappast att hästen hade orkat prestera normalt då.

Kan inte svara på om ridskolan kontaktat vet men de brukar ha en bra kontakt mellan sig så jag hoppas att dom ringt och rådfrågat honom.

Ni som har nämnt virus. Borde det inte smitta andra hästar så att fler får den här symtomen?

Har aldrig sett gallor som går från hasen och ner till kotan = jämntjock hela vägen. Fanns inte en chans att känna senorna.

det har jag!
dessa går alltid ner när hästen börjar röra sig och har troligtvis upkommit i samband med mugg. hästen i fråga har inte ont av det.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka