svullen på 3 ben

W

Willebillebus

Idag när jag kom till stallet var hästen svullen på tre av sina ben. Höger bak och fram var mest svullna men även vänster bak, vänster fram var däremot inget svullen.

Det jag oroar mig för mest är fång, då han drabbats av det för två år sedan (men hade då inget svullnad).

Det är väldigt blött i hagen (går på lördrift) och upptäckte häromdagen enstaka "mugg-pluppar" och även lite illaluktande i hovarna (strålröta).

Han är inte halt, men lite orörligare än vanligt, dock rör han sig obehindrat i hagen.

Vad tror ni?

Sv: svullen på 3 ben

Fortfarande 0 svar...

Men jag uppdaterar iaf! :smirk:

Svullnaden har gått ner helt på alla ben nu utom en liten svullnad kvar på höger bak.
Sprang med honom igår på stenhårt underlag och han visade ingen ömhet eller hälta, dock något stel att vända runt åt höger. (så jag utesluter nu att svullnaden kommit av muggen)

Nu lutar det åt att han har slagit i bakbenet och överbelastat dom andra benen :confused:

Annars något lindrigt fånganfall :confused:

Jag står som ett ?, men är glad att han är på bättringsvägen.

det är inte ovanligt att dom blir svullna i benen av mugg, även om det bara är lite. så det kan bero på det med.
men vad bra att hästen är bättre nu. :)

Det första som slår mig är erlischias .
Det kan visa sig så, även om du inte sett nån fästing i somras på hästen så kan det dyka upp symptom efetr lång tid

Hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 800
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 899
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 948
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka