Svullen ovanför kotan

U

undrandes

Hej. Min häst har nyligen blivit svullen ovanför ena kotan på ett framben, på både in och utsida. Hästen är inte halt men reagerar när jag trycker på svullnaden, svullnaden är inte så jättestor och den har gått ner en aning sen den kom, vilket var för 2-3 dagar sedan. Den är svullnaden där bilden i länken nedan visar den proximala fickan, just ovanför ringbandet och svullnaden är ca 2cm tjock och sträcker sig nästan som runt om benet bakåt (ni får bläddra ner lite på sidan för att hitta bilden), kanske kan någon säga vad ni tror att det kan vara. Borde hästen inte varit halt om det hade varit en allvarlig skada? Kan det vara en senskada, kan jag i så fall känna det på ngt sätt?

Jag vet att jag borde kontakta vet vilket jag även ska göra, men tänkte även passa på att fråga här då någon kanske har en bra förklaring på vad det kan vara, eller iaf tanke om vad det kan va.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001486/01/Septisk_tenosynovit_-_EEF.pdf

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svullen ovanför kotan

hej
vad har hästen gjort de senaste dagarna har den gått på bete eller har du ridit ?
Kolla om hästen har feber innan du till kallar en veterinär.
En svullnad kan bero på flera orsaker, det är kroppens försvar som sätter in.
Det kan va en sträckning eller en spark, ett insekts bett eller hästen kan ha halkat eller snubblat i hagen.
Hade det varit nått alvarligt borde hästen vara halt.

Den tramade av sig en sko 3 dagar innan svullnaden uppstod och gissar att den då trampade snett. Svullnaden gick sen upp då jag for ut och skrittade/lunkade bara några km i förrgår, men det gick ner under natten igen.

Febern var lite högre än vanligt igår med några tiondelar, men ändå inte så hög så att jag kallar det feber.

Men visst är det kotsenskidan som sitter där och sen även djupa eller ytliga böjsenan borde kunna ge svullnad där om den blivit lite skadad?

Kan ju va så att böjsenan har fått sig en smäll.
Testa att dra på ett tunt lager med arnica linemet på så kanske det läker fortare.. skulle svullnaden inte ge med sig om nån dag kan du ju ringa en veterinär och fråga råd.. tror inte det är något allvarligt .

Ja iof, senan kanske har fått sig en smäll pga att hästen trampat sig/vrickat sig där och inte pga förslitning.

Visst borde den läka snabbare då, alltså pga tramskada och inte förslitning, om det nu är senan som fått lite stryk?

Ska nog lägga på lite liniment när jag bandagerar om ikväll och hoppas det hjälper till att få bort inflammationen :) Fast egentligen skulle jag be vet komma och ge antiinflammatoriskt?

Min häst kom in med något liknande i måndags. Ordentligt svullen i senskidan vb. men inte direkt halt, däremot sätter hon ner hoven konstigt och vinklar benet lustigt i vissa steg. Jag åkte in till klinik igår och fick konstaterat en ordentlig vrickning/stukning som lyckats tänja ut ledbanden på båda sidor om kotan. Vi ska in och ultraljuda ligament och ledband om 10 dagar för jag var "för snabb" in för att man skulle kunna se hur stora skadorna är.

Tills vidare är det sträng boxvila och fenylbutta som gäller, stallbandage på natten och så lite rörelse som möjligt. Svullnaden på min häst är nu mycket mindre, men skadan finns ju där ändå. Vet. trodde att konvalescensen kunde bli så lång som 3 månader. Nu vet jag inte om det är samma som din häst har, men jag hade kollat upp det, helt klart.

Liknande trådar

Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 310
Hästvård Som vanligt haglar oturen över oss här hemma! ..Spricka i griffelben, blödning i muskel i bogen vänster sida, inflammation i ryggen ja...
Svar
2
· Visningar
1 048
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Såg idag när jag skulle ta in hästen från hagen att han var svullen. Svullnaden sitter högerbak på utsidan precis ovanför kotan mot...
Svar
6
· Visningar
15 126
Hästvård Hej, nu söker jag råd och tips. Jag är så oroad över min gamla häst att jag knappt kan sova mer och går i hemska tankebanor. Var på...
Svar
5
· Visningar
1 608
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka