Svullen och varm????

F

Fialotta999

Skall ringa hästkliniken imorgon men skulle vilja höra lite om vad ni tror om detta. Pollen kom in haltandes igår efter en tokrace i hagen.

Han är svullen eller gallig vid skenbenet och varm. Men han verkar inte ha så ont av att man tar på svullnaden. Han är även lite varm i hoven. Ingen feber.

Läser man på andra trådar blir man ju lite lätt hypokondriker :crazy: gaffelband, senskador..........

Vad tror ni och hur skulle ni hantera detta? Är det bara att avvakta, boxvila, skall han röra på sig eller är det raka vägen till klinik och röntgen.

Sv: Svullen och varm????

Är det fram på skenan han är svullen, eller bak vid senorna? Om det är senorna kan det vara allvarligt, KYL massor och ring veterinär imorgon.

Kan ju vara en sträckning, vid brall i hagen, eller så är det en senskada, har jag precis blivit av med på min pålle. Använd BoT. Mkt bra!
Kontakta veterinär så fort som. Skriv gärna sen hur det gått och vad svaret blev

Detta är en lång historia men om jag skall fatta mig kort så var det en pinne som hade satt fast inne i stålen:(. Man kunde inte se den med blotta ögat utan vi märkte det nere hos vet när vi sprang fram och tillbaka med honom för att kolla hältan, då sprack varet fram som en hovböld vid strålen. De började peta och skära och tillslut fick de bort hela pinnen. De har gipsat hoven och han går på antibiotika. Han fick komma hem från klinik igår och är nu jättepigg. Skall på återbesök nästa vecka och byta gipset så jag hoppas verkligen att läkningen går åt rätt håll men enligt vet skall det inte bli några men av detta utan han kommer att bli helt återställd.

Just nu är jag mest orolig för vad detta skall kosta:crazy:......

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 740
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: jakobe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 667
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar