svullen och halt inte bättre

S

_satelit_93

min ponny är sedan den 18de juni halt på höger bak han är också väldigt svullen ungefär där kotan är. svullnaden har inte gått ner och han haltar periodvis ibland kraftigt och ibland knappt märkbart. han stod med benet lindad (en kompis tyckte att jag skulle linda det) i liten hage tillsammans med en annan halt häst (som fått en spark). min instruktör rådde mej att ta av lindan så det gjorde jag och tog febern. (36,9)

nu står dom i större hage med mer gräs han springer inte utan står bara och betar. om han inte blir märkbart bättre snart ska vi köra in honom till kliniken och få det undersökt. han låter en stryka på benet och röra det men så fort man börjar klämma lyfter han på benet och liksom drar det bakåt för att komma undan (jag står ju inte direkt och klämmer hela tiden)

vi tror att han kan ha ramlat i hagen eftersom han har två vågräta små sår på mulen precis som om han har tagit emot sej själv med den. jag är ingen expert då han är min första häst

och som sagt ska vi ta in honom till veterinären om han inte blir bättre snart.

:confused:

Sv: svullen och halt inte bättre

nästan som min häst, en dag va han jättehalt, sen så gick de gradvis ner för varje dag, tillslut haltade han inte men istället blev han svullen och lite varm runt kotan, inte någon direkt puls, men betydligt varmare än dom andra benen.
så vi åkte in och de va akut ledinflammation han hade fått..pga av att han antagligen vrickat sej.

Åk in med honom direkt och ultraljuda! Såna skador är inte att leka med.
Lägger sig inte svullnaden över en dag är det stor risk att senan är skadad (om det är där svullnaden sitter) och det kan ge skador för livet om det inte kollas upp ordentligt.

Har själv en häst som står med senskada just nu efter att hon snubblat.

Men som sagt klinik och ultraljuda så får ni reda på hur det är. En vanlig hästundersökning (utan ultraljud) säger inte speciellt mycket.

Åk in med honom direkt och ultraljuda! Såna skador är inte att leka med.
Lägger sig inte svullnaden över en dag är det stor risk att senan är skadad (om det är där svullnaden sitter) och det kan ge skador för livet om det inte kollas upp ordentligt.

Har själv en häst som står med senskada just nu efter att hon snubblat.

Men som sagt klinik och ultraljuda så får ni reda på hur det är. En vanlig hästundersökning (utan ultraljud) säger inte speciellt mycket.

A vi åkte in då till ATG-kliniken och gjorde böjprov, röntgade och med ultraljud och det syntes ingenting (han var halt i böjprovet) så dom trodde han vrickat till sej i hagen och rådde oss att köpa en back on track padd att ha på han ett par timmar om dan under en linda då såklart och han har blitt SÅ mycket bättre på två veckor :banana: så asså ingen mer behöver svara men tack iaf

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 831
Senast: Piranesi
·
Hästvård Hej! Idag när jag skulle hämta min häst från hagen så var han ordentligt halt.. Han går på ett stort sommarbete med 6 stycken andra...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: Saaagaaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka