Svullen och en aning varm?

ponnyhoppning

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet var storhästen svullen på alla 4 , höger fram var värst. Förutom svullnaden så var hon en aning varm. Bestämde att jag skulle gå ut och skritta och trava lite grann och se om svullnaden gick ner. De gjorde det men bara lite. Har haft ett litet sår på höger bak men de e läkt ihop. Inga andra ändringar såsom foderstat mm. Har gått hårt under hela veckan och har alltid varit noga med uppvärming och nervarvning , kylt eller haft back on track efter träningarna och alltid hållit benen rena. Vad ska jag göra ? Linda med stallbandage ? Kyla med kyllera ? boxhage och endast promenader ? Vad hade ni gjort era kloka bukisar ? Tacksam för snabba svar.
 
Varit försiktig, konsulterat veterinär och säkerställt att det inte är en sena på ett ben och överansträngning på alla.

Innan diagnos hade jag inte gjort mycket alls, möjligen kollat intial hälta på bra underlag (hårt, jämt för att kontrollera både rörelse och isättning)
 
Jag hade vilat hästen i ett par dagar. Gärna sjukhage. Jag är väl i och för sig rätt kall av mig sådär och vilar, kyler etc och ser vad som händer innan jag ringer veterinär. Du skriver att din häst gått hårt hela veckan och svullnaden kan absolut vara en reaktion på detta.
Senskada gör man ändå inte så mycket åt mer än vila, kyla och skritt på hårt underlag. Eter minst 1 vecka kan man ultraljuda.
 
Jag hade vilat hästen i ett par dagar. Gärna sjukhage. Jag är väl i och för sig rätt kall av mig sådär och vilar, kyler etc och ser vad som händer innan jag ringer veterinär. Du skriver att din häst gått hårt hela veckan och svullnaden kan absolut vara en reaktion på detta.
Senskada gör man ändå inte så mycket åt mer än vila, kyla och skritt på hårt underlag. Eter minst 1 vecka kan man ultraljuda.
Superbra ! Ska testa detta och ta med mig tipsen !
 

Liknande trådar

H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 931
Hästvård Jag fick in min ridtravare lite svullen i vänster fram och markerade jätte lite på höger fram.. Idag när jag kom till stallet var han...
Svar
8
· Visningar
3 049
Senast: MizzFail
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 325
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp