Svullen! Någon som kan hjälpa?

F

fälttävlansnörd

Ena ponnyn är tjock i båda fram, från knä till kota ungefär. Jämn svullnad, inte "preciserad" alls.

Han är;

*inte varm
*inte halt
*har inte feber
*inte stel

Han äter normalt, han är pigg och glad, bra blick, normal avföring - ja, inget är konstigt förutom att han är svullen! Han är normalt lite gallig men det här är inte som vanligt.

Kom hem från Mantorp i söndags - skrittade i måndags - red lättare dressyr igår - vilade idag. Han kändes superfräsch igår, skoddes iofs i måndags men det var inga konstigheter med skoningen - samma hovslagare, samma sätt som vanligt.

Så, därför har jag inte den blekaste aning om varför han har svullnat upp så. Vi har nattat dem redan, och jag lindade fleece/teddypad och tjocka fleecelindor. Har 4S-liniment under, ville inte ha starkare. Var ute och gick med honom en halvtimme också för att se om de hjälpte, men jag märkte ingen direkt skillnad.

Så... Någon som kan tänkas veta vad det är?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svullen! Någon som kan hjälpa?

Foderbyte?
Vissa hästar reagerar på för mycket protein i foderstaten...

Ingetdera... Fodret har han käkat länge nu.
Lite gallig är han som sagt nästan alltid. Menmen,
imorse när vi skulle sätta på benskydd innan utsläpp
så var han iaf normal. Så svullnaden får förbli ett
mysterium om den inte uppkommer igen!
Men tack för era svar.

Lymforna? Ta typ Lactacyd tvål, massera länge. Tvålen fungerar som massageolja... Han blir förmodligen bättre efter ett pass?! Cirkulationen kommer igång och svullanden går ner...
Ring o prata med vet. Om h*n har nå bra tips och bjuda på?

/cj

Tack för tipset, det ska jag ha i bakhuvudet. Men som sagt, imorse när vi kom till stallet var han normal & fin igen :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet, ni är inga läkare och jag ber er inte heller att ställa någon diagnos, men någon kanske ändå har något tips på hur jag ska bli...
2
Svar
34
· Visningar
9 958
Senast: Magiana
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 727
Senast: remmis
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
W
Hästvård Jag har en halt häst, hon är inte jättehalt utan markerar bara lite. Skodde henne i tisdags, hon blev halt på onsdagen (trodde då att...
Svar
5
· Visningar
1 003
Senast: WithTeeth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka