Svullen mule/nosrygg (bilder)

hermulen

Trådstartare
Hej!
Min valack har blivit svullen på nosryggen, lite ovanför mulen.
Det ser oregelbundet ut och känns hårt, inte vätskefyllt.

Han verklar inte ha ont av det och är lika pigg som vanligt. Var ute och ledde honom lite igår och han andades normalt och hade inga problem alls.

Men ändå är jag lite orolig eftersom det sitter precis vid luftvägarna eller så.
Jag kan tillägga att samma sak inträffade förra året i augusti och då gick det över efter ett tag.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara?

Såhär ser det ut i vanliga fall:

Och såhär ser det ut nu:

I vanliga fall:

Nu:

Tack på förhand

Sv: Svullen mule/nosrygg (bilder)

Lite svårt att se, men tycker att det ser ut som bett nedanför bullen.

min val. får alltid ngt liknande på sensommaren- stoppar ner näsan vid jordgetingar- antar jag.
Arnika eller Salubrin hjälper.

Sv: Svullen mule/nosrygg (bilder)

Jo, så kan det ju vara.
Vet att vi har ett vanligt getingbo i ett träd några meter utanför hagen. Fast lite lustigt är det att han har fått sticket på mulen båda gångerna.

Jag hoppas nästan att det är kvar tills nästa vecka för då ska vetrinären ut och vaccinera så han kanske kan ta en titt också.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 439
Senast: mackan
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare