Svullen mellan ganascherna?

Wilfa

Trådstartare
Är det någon som har varit med om att er häst blivit svullen mellan ganascherna, lite typ svullna lymfkörtlar utan att må det minsta dåligt i övrigt, ingen feber, mycket god aptit, pigg och glad osv? Han tycker inte om myggen i hagen och blir lätt ganska illa biten på halsen trots insektsmedel.

hmm menar du svullen liksom vid kinderna (eller vad man ska säga) eller under?
min hade svullna spottkörtlar i höstas, dom såg ut som två bollar typ, jag skrittade några dagar sen försvann det.

Om du menar som jag tror, så kan hästar bli såna under betesperioden. Min häst var lite svullen nämligen för ett par veckor sen och fick då svaret att det kan bli så sommartid..
Anledningen la jag ju givetvis inte på minnet, men det var inget farligt iaf..
Helt ofarligt.
Nu vet jag ju inte om det är så du menar, men jag tror det för det låter som det du beskriver.

Det är helt ofarligt. Två av mina tre hästar får det ibland, oftast på våren när gräset precis har börjat växa.
Förmodligen är det så att när det inte finns tillräckligt med gräs så äter det sånt som de inte borde äta. Typ växter som är "giftiga", eller i alla fall inte lika nyttiga.
Jag rider dom som vanligt och då går svullnaden ner. Det är klart, är de jättesvullna och känns stela pga. det så tar jag ju det lite lugnare.
Du behöver i alla fall inte vara orolig! :p

På mitt beite har vi 4 ponnier, hvorav 3 stykker har gjennomgått kvarka i sommer (den fjerde ser ut til å slippe unna). To dartmoorston virker mye mer hoven på undersiden mellom ganasjene enn de to andre, som er shetland og newforest. Begge de to har hatt kvarka, men er friske nå. De er ikke mine, så jeg vet ikke hvordan de er om vinteren, og har derfor ikke noe annet å sammenligne med enn de to andre, som er mine. Vi har dog ikke bekymret oss om det - det har vært nok annet å bekymre seg over liksom! Shettisen som også har hatt kvarka, har ikke vært hoven der i det hele tatt.

hmm menar du svullen liksom vid kinderna (eller vad man ska säga) eller under?
min hade svullna spottkörtlar i höstas, dom såg ut som två bollar typ, jag skrittade några dagar sen försvann det.

Jag menar under, liksom hela vägen från där huvudet övergår till underhals och sedan ner till hakan. Helt solklart beskrivet eller hur :angel: Det är en c-ponny, arabkorsning och han kom till mig för drygt två veckor sedan, från ett mycket dåligt bete till ett bra.

Hade en häst som svullnade upp på det sättet när han fick hö med mycket klöver i. Jag tror att det antingen är en reaktion på för mycket protein eller en allergisk reaktion på något de inte riktigt tål i fodret. Prova med att byta till annat bete, helst utan klöver.

Det är inte nästan ingen klöver alls i betet utan mest timotej och hundäxing. Jag har dock en misstanke om att det kan vara bytet av bete, det blir ju ett väldigt tvärt foderbyte. Betet han gick på innan var mest mossa, maskrosor och brännässlor :mad:

Detta diskuterade jag med vetrinär igår, pga min madame har haft otroligt svullna lymfar just därför att hon hade en infektion i kroppen.

Lymfarna får inte vara svullna, det är ett tecken på att något inte är som det ska i kroppen. Däremot kan spottkörteln som sitter mitt mellan lymfarna svullna lite under tex bete, detta är något som inte ses alls som onormalt.

Jag fick också rena chocken idag när jag tog in mitt sto för verkning , hon var jättesvullen hela vägen mellan ganascherna.Det var t.o.m. en bula längst ner.
Min hovslagare berättade att under de senaste dagarna här på Öland hade han träffat på en massa hästar som svullnat upp lika dant.Han ansåg att det berodde på att de av någon anledning ätit något de egentligen inte tål.
I vårt fall tror jag det beror på ekollonen i hagen som de, i små mängder, äter för att avmaska sej själva ,men en del hästar blir nästan beroende av det och kan inte låta bli att äta för mycket.Får lov att flytta de till en annan hage i morgon.....
:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 508
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv