Svullen mankam

C

Caramia664

Min welshponny har svullnat upp ganska mycket längre ner på mankammen, ca 20 cm. Uppåt mot öronen ser det helt normalt ut. Det svullna är rosa, och hon har kliat av sig nästan all man som satt där. Petade lite i det idag, och manen lossnar väldigt lätt. Längre upp sitter det som vanligt.
Hon ömmer inte när man klämmer på svullnaden. Ingen feber, helt normal i humöret. Äter bra och är pigg.
Har sett ut så här i ca 3 dagar, trodde först att hon hade kliat sig och det var därför det svullnat upp lite, men när jag tog in henne ikväll så hade det blivit värre. Hon har nyligen flyttat till nytt stall, och fått ändrad foderstat (annat hö + betfor). Har dock vant henne sakta vid den nya foderstaten.

Någon som vet vad detta kan vara?
Tänkte ta ut vet imorgon annars.

Sv: Svullen mankam

Ingen som vet vad det kan vara?
Missade ju telefontiden till vet också, och det känns inte som att det är akut då hon verkar vara frisk i övrigt.

Rent spontant så låter det som en allergisk reaktion på knottbett. Det kan bli såhär då, men om det är det som din ponny har fått vet jag inte.

Har också tänkt på om det skulle kunna vara något slags bett, men såhär års? :/ Dessutom är det på så stort område (är ju ca 20 cm av mankammen som svullnat upp, formulerade mig lite fel i första inlägget).

Jag gissar att det inte är så lätt så att svullnaden kan bero på att hästen är täckad på nedre delen av manen?

Min welshponny har svullnat upp ganska mycket längre ner på mankammen, ca 20 cm. Uppåt mot öronen ser det helt normalt ut. Det svullna är rosa, och hon har kliat av sig nästan all man som satt där. Petade lite i det idag, och manen lossnar väldigt lätt. Längre upp sitter det som vanligt.
Hon ömmer inte när man klämmer på svullnaden. Ingen feber, helt normal i humöret. Äter bra och är pigg.
Har sett ut så här i ca 3 dagar, trodde först att hon hade kliat sig och det var därför det svullnat upp lite, men när jag tog in henne ikväll så hade det blivit värre. Hon har nyligen flyttat till nytt stall, och fått ändrad foderstat (annat hö + betfor). Har dock vant henne sakta vid den nya foderstaten.

Någon som vet vad detta kan vara?
Tänkte ta ut vet imorgon annars.

Min häst blev sån i somras. från manken och framåt ca 2 dm kliade hon av sig manen, mankammen var alldeles sullen och grisrosa. Insektsreaktion var det jag kom fram till. Jag skaffade insektstäcke samt smörjde med Aloe Vera varje dag. Då blev det bättre. På bete vid sjön försvann det helt, men där blåser det mera. När hon kom hem från betet var det tillbaka på ett par dagar. Har du insekter/knott?
Jag skrev en tråd om detta där det också finns bild av mankammen. Bildenn var borta. ska se om jag kan lägga in den igen.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=983423

Senast ändrad:

Har han alltid fått betfor? Jag bytte stall till min islandshäst i höstas. Kort därefter började han klia sig lite grann, dock i skapet och på insidan av låren. Klådan ökade och jag försökte tvätta och smörja men utan resultat.Han fick hö och betfor. Han började få betfor i somras efter ett mindre kolikanfall, aldrig ätit det innan. Jag fick rådet att plocka bort betforen, tre dagar senare hade han slutat att klia sig helt. Jag känner en annan vars häst började klia sig våldsamt i man, svans sen hela kroppen, när hon tog bort kraften upphörde kliandet. Kanske värt ett försök om du inte får bukt på det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! jag har en ponny som för ca månad sedan bockade till och blev plötslig halt. Hältan försvann efter ett par dagar men hon var...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: fridaxi
·
Hästvård I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors...
Svar
3
· Visningar
1 741
Senast: MalinM
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: bapro
·
Hästvård Min häst slog i benet förra lördagen,slog i v.b på framsidan (över tåsträckarn), var varm i benet och ömmade, var svullen ca 15 cm på...
Svar
8
· Visningar
1 700
Senast: inbetween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka