Svullen lymfkörtel

M

momma

Min varmblodsvalack har en svullen lymfkörtel, stor som en pingisboll ungefär. Han har ingen feber och verkar inte påverkad förövrigt. Den upptäcktes i tisdags. Har någon en uppfattning om han kan ridas och om det kan vara smittsamt?

Sv: Svullen lymfkörtel

...kolla med en vet. & googla lite själv så kanske du hittar något
Sök här i forumet har läst någonstans om det tidigare Lycka till // Mi

Om det bara är en lynfknuta och hästen inte har några symptom på t ex övre luftvägsinfektion är det sannolikt bara en reaktion på något lokalt, kanske ett litet sår, en tagg, ett fästingbett osv. Sitter den i käkgropen kan man fundera på hur tänderna ser ut - kan det vara en reaktion på t ex rotspetsabscess?

Har hästen haft en kvarkainfektion den senare tiden kan det också röra sig om en böldomvandlad lymfknuta, men jag antar att du hade nämnt en sådan detalj i ditt ursprungliga inlägg... :D

Jag skulle inte oroa mig och rida som vanligt förutsatt att hästen är feberfri och inte har symptom på sjukdom.

Min varmblodsvalack har en svullen lymfkörtel, stor som en pingisboll ungefär. Han har ingen feber och verkar inte påverkad förövrigt. Den upptäcktes i tisdags. Har någon en uppfattning om han kan ridas och om det kan vara smittsamt?

Min pålle har varit väldigt knackig på olika vis o fick svullna lymf körtlar på båda sidor. Jag tog ut en tjej som är jätte bra. Hon behandlade honom med en slags maskin och sen fick jag ett medel jag gav honom. Hade provat allt innan. Tror hemsidan heter www.123minsida.se/hastalternativ om jag kommer i håg rätt. Ska ta reda på vad medlet hette jag fick!;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min 13-åriga tik har fått en stor resistens i ena ljumsken. Nästan lika stor som en tennisboll men mer avlång i formen. Det är bara en...
Svar
13
· Visningar
1 613
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka