Svullen lymfkörtel

Turali

Trådstartare
Upptäckte för uppskattningsvis 2 veckor sedan att ena hunden har en svullen lymfkörtel i ena bakbenet (den som sitter baksida lår). Har känt igenom hunden noggrant och hittar inga andra som är svullna, utan det är endast en. Hunden är pigg och glad, äter som vanligt och jag upplever honom inte påverkad på något vis (annars hade jag givetvis åkt till veterinären). Har känt på körteln dagligen för att se om den minskar eller växer, men det verkar inte hända särskilt mycket.
Var till en början rädd att det var någonting fästingrelaterat, antingen att han reagerat på ett bett eller frontline. Det är nu ca 5 veckor han fick senaste dosen och jag har avvaktat med att fylla på, istället får han använda sitt bärnstenshalsband och jag tror inte medlet är problemet.
Min fråga är nu; ska jag avvakta ännu ett tag för att se om lymfkörteln återfår normal storlek eller skall jag boka ett veterinärbesök?

Upptäckte för uppskattningsvis 2 veckor sedan att ena hunden har en svullen lymfkörtel i ena bakbenet (den som sitter baksida lår). Har känt igenom hunden noggrant och hittar inga andra som är svullna, utan det är endast en. Hunden är pigg och glad, äter som vanligt och jag upplever honom inte påverkad på något vis (annars hade jag givetvis åkt till veterinären). Har känt på körteln dagligen för att se om den minskar eller växer, men det verkar inte hända särskilt mycket.
Var till en början rädd att det var någonting fästingrelaterat, antingen att han reagerat på ett bett eller frontline. Det är nu ca 5 veckor han fick senaste dosen och jag har avvaktat med att fylla på, istället får han använda sitt bärnstenshalsband och jag tror inte medlet är problemet.
Min fråga är nu; ska jag avvakta ännu ett tag för att se om lymfkörteln återfår normal storlek eller skall jag boka ett veterinärbesök?

Jag skulle avvaktat. Åkte in med min hund för vad som tydligen var en något svullen lymfkörtel på samma ställe bara det att jag inte fattade att det var en lymfkörtel utan hittade en "knöl" i bakbenet. Veterinären gör nog inget så länge hunden inte är påverkad i övrigt. De tog någon vecka innan körtel minskade i storlek igen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 668
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 912
Senast: Sirap
·
Hästvård Ponnyn är lite varm i sitt ena bakben, och lite svullen i kotan. Inte mycket, varken värme eller svullnad/gallor, tveksamt om någon som...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: fio
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 914
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025