Svullen i övre muskulaturen i halsen...

A

Anna_H

Upptäckte igår att min häst var svullen i övre delen av halsen.
Manen såg lite tufsig ut och sen kände jag att själva halsen var tjock ,hård och stabbig på något vis... svårt att föklara.

Vad kan detta vara? Hästen är i övrigt ok, hom ömmar inte och har bra energi och god aptit, dvs normalt allmäntillstånd.

Kan det vara en muskelinflammation, eller kan det ha med foderbyte att göra?

Alla funderingar är välkomna!

Sv: Svullen i övre muskulaturen i halsen...

Upptäckte igår att min häst var svullen i övre delen av halsen.
Manen såg lite tufsig ut och sen kände jag att själva halsen var tjock ,hård och stabbig på något vis... svårt att föklara.

Vad kan detta vara? Hästen är i övrigt ok, hom ömmar inte och har bra energi och god aptit, dvs normalt allmäntillstånd.

Kan det vara en muskelinflammation, eller kan det ha med foderbyte att göra?

Alla funderingar är välkomna!
Om du menar att mankammen är svullen och hård så kan det va en allergisk reaktion mot nåt hon ätit.
Om du har som här hemma ,vinter utan snö så gräver hästarna gärna upp rötter och skit i jorden när gräset tagit slut.:crazy:
Håll koll på hovarna och allmäntillstånd då en allergireaktion kan ge fång i slutändan om du har otur.
Störd tarmflora= kan ge fång.

Lägg ut halm och extra hö om hästarna letar för mkt skitmat(rötter ) i hagen,när inget finns att äta så äter de gärna växter och rötter de normalt inte äter,och vissa hästar kan reagera med allergireaktion.

Du har inte bytt foder i övrigt?
Tex nytt kraftfoder?

Jo, det är i mankammen hon är svullen...

Jag bytte kraftfoder för ca 2 veckor sedan? Kan det få en så sen reaktion? Det nya kraftfodret är utan havre eftersom hon blev så himla het av det, det ska vara baserat på korn till största del.

Jag ska hålla koll på hovarna.

Fång får de väl om de har för mycket protein i foderstaten?

Läste också om nackbandmask i 'håll hästen frisk'... har aldrig hört talas om den masken innan. Tänk om det är en sån hon har fått?

Usch, detta är otäckt!

Denna reaktion kommer efter avmaskningen, när maskarna dör. Så är hästen nyligen avmaskad kan anledningen vara den.

Hon är inte nyligen avmaskad... så då kan man utesluta nackbandmasken då, eller?

ff förvirrad, ska rida henne lite nu ikväll och se om allmäntillståndet är som det ska.

Puttar upp.

Min häst är ff tjock i halsen... Läste tråden om fångnacke.
Fler idéer om vad detta kan vara?
Och om det är fång, hur gör jag för att det inte ska bli värre?

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka