svullen i "körtlarna", vad gör man?

I

Islandstjej

hej,

Hekla blev skadad i februari 2009, blödning i hasen och en slemsäcksinflammation, i samband med det blev hekla körtlar "lymfarna" svullna riktigt mkt!, vi åkte till ATG kliniken och dom visste inte vad det va men hitta felet i hasen. sen när hekla började bli frisk i maj, så gick svullnaden ner ungefär till hälften, jag satte igång henne och nu har hon hållt igång sen dess, men när jag tog in henne igår, så var körtlarna jätte svullna igen. hon hade även kliat mot någon så pälsen var borta på en liten fläck. Men annars är hon helt normal, eller i alla fall så som hon brukar vara, pigg, glad, och envis. men nu dem senaste dagarna har hon också gått upp ganska mkt i vikt,
hon står på bete dygnet rynt.

är det någon som vart med om detta någon gång? vet ni vad det kan vara? varför det kommit och hur man får bort det?

ska ringa till min vet och hästkliniken imorrn och fråga om råd, men passa på att skriva här om ni kanske också har tips.;)

tack på förhand, :banana:

emma och hekla :)

Sv: svullen i "körtlarna", vad gör man?

Swalglymfknutorna reagerar inte på en inflammation i hasen. Det har alltså inget som helst samband.

Bakom ganascherna ser man ofta en swullnad aw spottkörtlarna, det är inte det du menar? Den finns iofs äwen lymfatisk wäwnad här och om den reagerar beror det på en inflammation i näsa, swalg, öron osw eller en allmäninfektion.

spottkörtlarna, vad är det? vad gör man åt det? vet du hur man kan få det att försvinna? hon har svårt att gå ner i form med dem, antaglingen för att hon stryps av dem.

Det låter som spottkörtlarna! Skulle du beskriwa det som att hästen ser ut som en hamster eller som att den har påssjuka?

Kort gräs brukar ge reaktioner i spottkörtlarna. När hästen går och gnager. Hur ser hagen ut?

Spottkörtlarna producerar saliw, spott.

ja det gör hon! hon ser ut som en hamster ! och hennes hage är stor dem hade riktigt mkt gräs i början och nu så har dem fokuserat på ett ställe, så halv är jätte liten o halva inte. se kan dem gå upp i en så kallad "grushage" där vattnet är, där står dem på vintern men där är det kort gräs och massor med ogräs... och hon står mest i grushagen...

Jag skulle gissa på att hon gnager aw det korta gräset i grushagen. Kan ni stänga aw den och wattna i en annan del aw hagen?

Om swullnaden werkligen stör eller om hon blir allmänpåwerkad ska du kontakta wet - min intrnetdiagnos kan ju wara fel eftersom jag inte kunnat undersöka din häst!

okej, om det skulle vara så att jag var tvungen att kalla vet, vad kan dem göra mot det här? eller du kanske inte vet ;)

Man kan testa att ge antiinflammatorisk medícin, fungerar ibland. Om swullnaden är öm och beswärar hästen eller om hästen får feber bör man kolla så att det inte föreligger en infektion. Och som sagt, utan att klämma o känna lite kan jag bara anta att det är spottkörteln som reagerat!

Ta bort henne från den kortbetade gräset och se om det hjälper. Och ta tempen, just in case!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 204
Senast: Hedwig
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har sedan oktober en senskada på djupa böjsenan v fram. Jag har börjat om många gånger med rehabiliteringsplaner då det har...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
I
Islandshäst hej, jag har ett islandssto på 11 år som för ca 1 månad sen vart frisk förklarad från en liten olycka i boxen, hon och hästen mitt...
Svar
3
· Visningar
1 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka