Svullen i framben

Eliin_87

Trådstartare
Min häst är alltid lite varm och svullen i ena frambenet efter lite hårdare ridning,tex efter hopplektioner. Han ömmar inte,är inte halt. Och visar inget på böjprov. Vad kan det vara?..Min vetrinär säger att vissa hästar kan ha så,utan att det är nått problem..
Kan det stämma?

Sv: Svullen i framben

hmm, du ska klart lyssna på din veterinär :) Men det känns ju ändå som om han blir lite extra ansträngd i detta ben.

Jag har upptäckt att man ofta har problem i ena varvet när man rider, dvs man har lättare för ett varv. Vid uppvärmning och dyl är det ju lätt att man rider mer i det varvet, omedvetet. Att tänka på att rida lika mycket i båda är alltid bra.

Det är klart lättare att ett ben blir överansträngt om man rider för mycket i ett varv...

Bara en tanke, det kanske inte alls är så för dig och det behöver inte betyda något precis som din vet sa...

Jag tycker inte det låter normalt! Hade frågat en annan veterinär. Det behöver ju inte vara något fel i benet, kan komma någon annanstans ifrån.

/Timsetim

hmmm... min egen häst har den åkomman att han har ofräscha bakben, som alltid är svullna över natten och tills efter ridningen. Men det har jag fått klarlagt att det inte är ngn fara och bara att rida på av veterinär. Men varningslampan blinkar ju lite när det bara är ett ben hästen reagerar på. Kanske är veterinären rätt ute, men vill du bvara hwelt säker kan du ju prata med en veterinär till!

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2