Svullen i ett framben efter betessläpp

A

Akela

Igår släppte jag hästen på bete tillsammans med två andra hästar. Hon drog några rejäla repor och antagligen hände någonting då. När jag tog in henne idag gick hon och slog i bakhovarna i framhovarna, men visar ingen hälta. Hon är svullen i höger fram, inte extremt men ändå en markant skillnad mot det andra benet. Kunde inte känna om det var varmt, här är 30 grader idag så hela hästen var ju varm. :)
Jag har lindat henne och hon står inne över natten så får vi se hur det är imorgon.
Någon som har erfarenhet av något liknande? Vad var det? Hur lång tid tog det innan hästen blev bra? Behandling?

Sv: Svullen i ett framben efter betessläpp

förra vintern fick min stora en vridskada i h. bakhas efter "vild haglek" för honom blev det boxvila/sjukhage i 2 mån. dubbel butta behandling samt 2 klinikbesök innan det blev bra.

en annan trampade fel när han rejsade. först ett klinikbesök, sedan hagvila 3 v. därefter å.b och igångsättning. (lätt vrickning)

svårt att veta innan man vet vad som blivit fel ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 380
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen släpptes på sommarbete. Har sannolikt trampat snett och fått en kotledsvrickning på ett av frambenen. Veterinär har kollat och...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Mirabilis
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 373
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka