Svullen has

M

Mumsan

I höstas blev min häst "akut" halt ute i hagen, fick vila nån dag och hältan blev snabbt bättre. Men svullnaden är fortfarande kvar. Har haft vetrinären här och han har ätit anti inflammatorisk medicin utan att det hjälpt. Ska in på röntgen med honom i morgon. Han är inte varm och inte öm , rids inte nu utan är bara ute i hagen. Han haltar inte direkt men ibland går han lite stelt. Vetrinären tyckte dock att han var lite halt. Usch, är orolig för honom...

Sv: Svullen has

Min fd ponny gick omkull i hagen och gjorde illa hasen. han var svullen och rörelsehalt i 3 månader. Inte så mycket att göra än att vänt ut enligt veterinär. Han gick inte igenom veterinärbesiktningen i det bakbenet (8 månader senare) men hoppade ändå LA med bra resultat och rörde sig bra. Har inga problem nu, nästan 2 år efteråt.
Det viktigaste är att verkligen låta det läka ut, om det nu inte skulle vara något på röngten.

Min häst stod blockhalt en dag i hagen med en has som var jättesvullen. Ingen röntgenförändring syntes men hältan (lite lite lite)satt kvar i många månader. Svullnaden fanns kvar i över ett år men då gick han för fullt.

Några år senare upptäckte jag att han var toksned i bäckenet och förmodligen hände det i samma veva som hasen...

Exakt samma sak som med min! Vi sålde honom 8 månader efter att han gjorde illa sig, då var han fortf svullen, men inte halt (var pyttehalt ca 3 månader) . Ytterligare någon månad senare upptävkte nya ägarnas massör (eller vad det var) att hela bäckenet var roterat.

klokt att röntga, det kan vara väldigt illa tyvärr. Min häst var precis om din, hela leden var förstörd...:(
Magdalena

Spännande!
Eller, nåja. ;)

Synd att mina vet. inte förstod vad som hade hänt (med bäckenet)för då hade vi sluppit tre år av diffusa hältor (var i och för sig bara det sista året som hältan kom men han byggde ju inte muskler som han skulle mm).
Och kanske, kanske hade han levt idag...
Men det är sånt man inte vet.

Suck.. Var på hästkliniken igår, rtg visade några små lösa benbitar. Han belastar benet bra, nästan mer på det benet än det andra, så vetrinären konstaterade att han knappast har ont av det, i alla fall inte nu. Man kunde göra en operation men det kunde vara som att leta efter en nål i en höstack sa han. Och eftersom jag bara har honom till lite lätt promenad ridning så skulle det nog gå bra. Hade han varit en aktiv tävlingshäst hade man opererat men vi avvaktar nu. Usch, inget vidare kul. Men det får bli lugna skogspromenader... Bara han mår bra så. Känns i alla fall bra att ha kollat upp det ordentligt nu!

Han blir ju 13 år nu i vår och har gått som travare hela sitt liv så jag tycker han kan få en lugn pensionärs tid så länge det går och han mår bra. Därför känns det inte som att opration är nåt vidare alternativ om det inte behövs heller. Men han ju pigg och glad annars så visst är det jättetråkigt.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: tara
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 511
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 718
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar