Svullen has....

Arabis

Trådstartare
Ja, dessa hästar, antingen är det de ena, eller det andra.
Nu är ena fröken svullen på/ i en has. Men jag kan faktiskt inte säga om det varit där länge, eller kommit nyligen, då det inte är ngn svullnad som syns om du inte " vet om det". Jag upptäckte det häromdagen då jag skulle börja träna henne på att stretcha bakbenen. Hör till det hela att hon i maj skadade sig i hagen, på " gud vet vad". Skrapsår på framsidan av låret ( bl a) just v bak. Fick en riktig " lårkaka" & var svullen på låret & ner på hasens framsida.
Åkte till vet då hon helst av allt inte ville röra sig. Vet ansåg att det berodde på svullnaderna, & inget annat. Hon hade däremot brutit griffelbenet h b ( Ej halt), & har vilat pga det ( såg det pga ett litet sår & en svullnad på " rätta stället"). Har därför inte haft ngr " ögon" på v bak mer än vanligt. Svullnaderna gick ner ( tyckte jag), hon rörde sig bra igen & nu har jag börjat sätta igång henne, då hon inte har ngr problem av det skadade griffelbenet. Så häromdagen då jag som sagt skulle stretcha, så " bubblade" det sig lite på framsidan av hasen. Rätt högt upp. Som en galla nästan. När benet sattes ner & jag jämförde de båda benen noggrant, så såg jag att hon ÄR faktiskt tjock där. Vad sitter där, som kan " skadas", leden så klart, men vad gör en svullnad/ "galla" som hästen inte är halt av? Hon har i båda haserna en liten galla på utsidan " i gropen". Lika på båda. Om detta kommit nu, eller funnits hela tiden, tja, inte vet jag. ( "Nya" svullnaden).

Ursäkta mitt " svamliga" inlägg, men har ngn en idé??

Sv: Svullen has....

Hej!

Den enda idéen jag har är att hästen kanske går igenom ströet i boxen när den ligger ner på natten. Mina hästar har en tendens att få skavsår på sina hasor (stavas??) plus att dom också blir galliga där. Trots att jag strör ordentligt lyckas de alltid snurra runt spånen så att det inte ligger i mitten :smirk: .

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka