Svullen has... vad göra?

Z

ZorréZaid

Tar det från början. För ca 8 veckor sedan kom en utav våra hästar in med ett svullet bakben. Från hoven upp över hasen. Fanns inget sår eller nåt annat att anmärka på utanpå benet. Tänkte att hon fått en smäll eller så. Efter några dagar var själva benet helt normalt men hasen fortfarande svullen. Eftersom hästen inte var halt tänkte jag att jag ger det några dagar till. Men det hände inget så vet kom o kollade. Då lärde jag mig att det är inte lönt att vänta mer än några dagar för sedan kan man gott sätta in antiinflammatoriskt. Så nu vet jag det.
Hon fick metacam i 10 dagar och då släppte "spänsten" i svullnaden, det blev mer degigt och mjukt. Vet sa att det blivit så mycket bättre att han inte ville ge kortison som han tänkt.

Nu har det gått två veckor till och imorgon kommer förhoppningsvis vet igen. Hästen är fortfarande svullen, ingen större skillnad sen sist. Ohalt. Rör sig i alla gångarter, rullar sig, skuttar i hagen precis som vanligt.

Jag ville från början ta en bild men vet tyckte inte det behövdes eftersom hästen är ohalt.

Kan någon ge mig nåt vettigt att ta med mig till vet imorgon? Själv har jag ju inget att komma med.

Sv: Svullen has... vad göra?

Ska börja med att beklaga alla problem med benet. Jag vet själv hur jobbigt det är; min gamla medryttarhäst hade ett liknande problem för ca 2 år sedan. Men i det fallet så kom hon in med en uppsvullnad karled. Det var som en stor bulle. Men det fanns inget sår elelr så där heller, problemet var bara det att hon haltade. Vi ringde vet. Efter många återbesök, undersökningar, om och men så sa han att det kan ha kommit in någonting in under skinnet på henne, så att säga. Det gick att jämföra med en blåsa ungefär, fast inte lika ömtålig. Han löste det genom att "sticka hål" på det, fast inte så att det blödde förstås. Jag vet inte riktigt själv hur det gick till, men ut kom iallafall mängder med äckligt var - och vi rengjorde det. Så hittade vi även en liten sticka av något slag - trä eller sten, jag vet inte riktigt. Men den var liten, knappt synbar, vass och satt precis invid skinnet på henne. Det var den som hade irriterat henens hud och gjort så att det svullnat upp, och det var ju inget man hade gissat på själv direkt.
Nu behöver det inte vara så med din häst, eftersom att han inte verkar lida av det. Men det var iallafall så det var med min gamla tös, det kanske var något liknande? Hon blev bra efter ett litet tag iallafall.
Lycka till!

Åk in till en klinik som har resurser.
2 mån. är mkt. :crazy:

har du ridit den?
Går det ner då?

Vad gör de på klinik för en sådan här sak då?

Detta är en häst som inte är riden på flera år. Hon rör sig fritt dygnet runt men svullnaden mjuknar när man promenerat henne som vi blivit tillsagda att göra. Alltså när hon rört sig mer konstant en stund.

Det hade jag också gjort om inte min hemvet sagt att det inte behövdes. Vi får ju se vad han säger imorgon.

Som sagt har det varit uppe men eftersom hästen är ohalt så tyckte vet att man inte skulle hitta mycket.

Jag är i samma sits som du med min ena häst, hon är svullen i hasen och har varit det i några dagar nu, tog ut vet och hon tyckte vi skulle röntga, så vi ska o ta bild på måndag *nervös*

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka