Svullen ganash?

Z

zipp

Jagt har ett dräktigt sto som till och från blir väldigt svullen mellan ganashen och stuphuvudet (ungefär där man knäpper grimman) Det är lika mycket på båda sidorna. Hästen har ingen feber och ingen påverkan på allmäna tillståndet. Är det någon som har varit med om detta??

Sv: Svullen ganash?

en av hästarna på vår lösdrift har just så, hon har en förträngning på luftstrupen (vet. har gått ner med kamera) hon har just avslutat sin 2-a kortison kur för detta. det kan säkert bero på en hel massa saker, men på "vårt" sto vart det en förträngning :crazy:

På min pålle är det allergi. Kommer vissa årstider så det är något han får i sig.

det har våran haft av och till under vintern, några dagar i taget. Jag blev lite fundersam och letade på agrias vet. frågespalt. Hittade där en fråga om just det, där det inte fanns några andra symtom såsom feber eller nedsatt allmäntillstånd och veterinären svarade att det var svullna spottkörtlar och väldigt vanligt, dessutom helt ofarligt.
Det lugnade mig i alla fall.

Det ser jag ofta på hästar på våren. Min häst får det nästan varje år. Det kommer och går lite. Kan bero på att de fått i sig lite av det nya gräset. Ingenting farligt. På min kuse brukar det gå ner efter en stunds ridning.

Det upptäckte jag igår på min :D trodde det var pga. hans hosta men kan det varit föratt han fick beta massor med nytt gräs uppe hos oss igår? :D

Ett 5-årigt sto i stallet har något sådant också. På henne är det antagligen bara för att hon sätter i sig en ddel jord i hagen. säger stallchefen och ridlärarna. Så länge dom inte ömmar, har andningsproblem eller feber så borde det väl ändå inte vara någon fara?

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Fibusen
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10