Svullen/gallig i ett ben

N

Nate

4.5 åringen blev "plötsligt" svullen i ena frambenet igår. Hade på förmiddagen varit ute på en 50 minuters skrittur i skogen samt kanske 4 varv i trav på den släta halvmjuka ridbanan och lämnade honom inne att äta lunch efter det. På kvällen märkte jag att han var rejält "gallig" ovanför kotan hela vägen upp efter senan, både insidan och utsidan av benet.

Han fick stå lindad under natten men ingen förbättring. Fick gå ut i hagen imorse men det är fortfarande likadant. Möjligtvis att svullnaden inte är lika svampig utan hårdare nu. Haltar inte, ingen puls, ingen nämnvärd värme i benet (kanske något varmare än vanligt men inget man reagerar på), regerar inte på tryck och klämmande, ingen feber, pigg i allmänhet. Det enda som märks är svullnaden.

Vad kan det vara? Vrickning? Överansträngning (låter iof orimligt med tanke på att han nästan bara skrittats 3-4 gånger i veckan senaste tiden)? senskada?

/Nate som är bättre på sårvård än "osynliga" skador :crazy:

Sv: Svullen/gallig i ett ben

kan tillägga att jag ringt till kliniken och vet skulle återkomma då han var upptagen just nu...

min häst fick samma sak. det var delvis för överansträngning kompinerat med att hon hade fått vätska i lederna. jag tog kamfersalva på leden och 2 veckor senare var det borta:)

Om de fått en hovböld kan benen svullna, men då bruka ju hälta synas:smirk:

Vet tyckte att jag skulle behandla det som en lindrig lymfangit. Så han har fått stå med våtvarmt omslag nu 2 nätter och det är faktiskt mycket bättre. Fortfarande liiite svullen men knappt så att det märks.

Skumt, för han har inget sår på benet vad jag kan se. Kan de få lymfangit utan att ha något sår som orsakar det?

Kan det hända att hästen har fått ett pyttelitet sticksår någonstans som nästan inte syns?

Det är ju klart att det kan hända att han haft en pyttesticksår. Möjligen att min andra bitit honom och orsakat något litet. De står alltid i hagen och "fäller" varandra genom att bita varandra på frambenen. Men jag har gått igenom så bra som det nu möjligtvis går utan att raka bort allt men ej funnit några. Men måste de ha ett sår för att orsaka lymfangit eller kan det uppstå "spontant"?

min häst fick samma sak. det var delvis för överansträngning kompinerat med att hon hade fått vätska i lederna. jag tog kamfersalva på leden och 2 veckor senare var det borta:)

Kamfersalva, var får man tag på det, är det möjligtvis receptbelagt? :angel:

säljs bla. på granngården. har för mig att apoteket oxå säljer den (nej, det är inte på recept) det är en mild linement salva. åtminstone för ngt. år sedan såldes den i en grön/vit tub, ser ut som dom stora helosan tuberna.

Kanon, kanske kommer till användning någon gång, ska inhandla så att den finns hemma ;)

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 855
Senast: Chilodeur
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
G
Hästvård Hejsan! Jag skulle behöva lite råd angående min häst.. Han har nu varit svullen/gallig till och från i vänster fram. När det var som...
Svar
16
· Visningar
20 200
Senast: Lejonelle
·
H
Hästvård Hittar ingen bra tråd som svarar på mina problem, så jag hoppas detta bli rätt. Mitt sto (hlb/nf) har mugg i hö.fram, enda benet som...
2
Svar
25
· Visningar
2 231
Senast: Lindaslycka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10