svullen framför juvret...

_Aldís_

Trådstartare
undrar om det stavas så::hm:confused:

iaf så undrar jag vad det kan vara.. hon kom till sverige i december.. jag smörjer och sprayar+ att hon har flugtäcke...ska beställa ett boetts men det skyddar ju inte heller så långt bak... Vad kan man göra mer för att hålla dom s'''tans knott/myggen borta??? eller kan det redan vara så att det är början på exem???!!!:devil:

sen har jag ett nytt boetts täcke aldrig använt strl 3 som ska säljas/bytas mot s4, om någon är intresserad??!!

Anna

Sv: svullen framför juvret...

så brukar dräktiga bli,, är hon dräktig?

så brukar dräktiga bli,, är hon dräktig?

nej det hoppas jag inte...hon ska inte vara det iaf...:confused:

jag tror kanske att det är knotten eller så men det känns inte som att hon har blivit så mycket biten...läste i en annan tråd att ekseem kunde yttra sig så??!!

Har hon haft föl? Mitt sto har svullna juver och det kommer mjölk när man "mjölkar" fast hon inte haft föl på fyra år. Hon fick som ett ödem framför juvret, stort som en handflata ungefär. Då hade hon massor med mjölk och "gegg" som kom ut, sen blev det bättre. Vet. var ut och kollade men han visste inte varför det var så.

Ser juvret helt normalt ut?

Är hon fet? Det kan vara en fettansamling. Har sett det på vissa riktigt tjocka hästar.

Kliar det? Är det skorvigt? Min häst är svullen och lite skorvig där. Det är så jag märker av de första eksemtecknen varje vår. Plus svullen magsträng. Om hon har klåda så smörj med någon klådstillande/läkande salva, ex Nylander.

nej det verkar inte som att det kliar... om hon har haft föl vet jag inte men jag tror inte det... själva juvret är inte svullet det är området framför...lite skorv men inget överdrivet...fet är hon inte heller...

det är det jag är orolig för om det kan vara början på eksem??!!:cry:

Svårt att säga, men oftast brukar man märka tecken i manen och svansen samtidigt som (eller före) eventuella andra sår bryter ut. Innan det ens blir sår kan man känna att det är ovanligt varmt i mankammen och svansroten. Inte nödvändigtvis i hela, men bitvis. Som när man själv är solbränd ungefär. Det kan även kännas lite svullet där det är varmt.

Många hästar som inte har eksem blir väldigt angripna i "mittsträngen" på magen under somrarna, särskilt i knottrika områden. Så det behöver inte vara det värsta.

Svårt att säga, men oftast brukar man märka tecken i manen och svansen samtidigt som (eller före) eventuella andra sår bryter ut. Innan det ens blir sår kan man känna att det är ovanligt varmt i mankammen och svansroten. Inte nödvändigtvis i hela, men bitvis. Som när man själv är solbränd ungefär. Det kan även kännas lite svullet där det är varmt.

Många hästar som inte har eksem blir väldigt angripna i "mittsträngen" på magen under somrarna, särskilt i knottrika områden. Så det behöver inte vara det värsta.

okej bra att veta..Är väldigt nervös för eksem dels är det minförsta islandshäst + att hon inte varit i sverige så länge...så jag känner mig väldigt nojig hela tiden...:confused:

tack för alla svar!!:bow:nu kanske jag inte behöver tänka det värsta hela tiden...

Nej, stressa inte upp dig alltför mycket;)
Men behandla henne ändå som en exemhäst, det är alltid klokt att göra det med en import i början!
Lycka till med nya hästen!

Min har haft så senaste somrarna. Har tvättat rent och smörjt med Helosansalva tidigare. I år smörjer jag regelbundet med Nylanders samtidigt som jag smörjer manen och svansen.
Är insekterna som gör det på henne. Tror de biter eller nåt. Ibland är det små blodiga prickar över hela svullnaden också, så det ser ju ut som bett.
Nu behandlas hon som exemhäst också eftersom hon började klia sig mer än normalt förra sommaren. Fast hon kliar sig inte på magen dock (ingenstans just nu).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka