svullen buk och hängig!Hjälp!

A

AnonymaRut

Buke hjälp mig..

Mitt ena sto har idag verkat väldigt hängig..står och hänger och la sig t.om vilket hon ALDRIG gör annars ute i hagen..Hon verkar allmänt seg och påverkad och jag reagerade redan i morse när ja släppte ut henne att hon var lite stel vilket hon inte brukar vara..men jag tänkte att det bara var lite allmän "morgonstelhet"..

Stelheten verkar ha släppt nu iaf men jag tycker hennes buk är väldigt svullen...hon ser ut som hon är högdräktig! Kan även tillägga att hon går med ett föl på 1 ½ månad men magen har dragit ihop sig fint sen fölningen..

Men nu ser hon alltså ut att vara högdräktig igen!

Vad kan det vara?vad ska jag göra? avvakta och se vad som händer eller kan det vara något farligt?!
:eek::cry:
snälla Hjälp en nojjig hästägare tack!

Sv: svullen buk och hängig!Hjälp!

Om du är så orolig varför inte ringa och rådfråga en vet istället för att förlita sig på ett forum som inte bara består av yrkesmän? Är alltid bättre att fråga vet direkt så vet du om du kan slappna av eller om det krävs någon åtgärd.

Det där lät ju inte så bra... Hur har det gått? Jag tänkte på gaskolik eller nåt...
Jag hade defintivt ring en vet.. Det är flera saker som skiljer sig från det normala ju...

Låter som att du har en gaskolik på gång. Har varit med om det ett par gånger att hästarna bygger på med gas innan det blir ett riktigt kolik anfall av det. Numera reagerar jag direkt när jag ser att någon börjar se uppdriven ut i flanken. Ser man det i ett tidigt stadie brukar lite häftig rörelse få fart så att de fiser ur sig rejäla mängder gas sen brukar det släppa igen. Har de dock passerat stadiet då de ändå är relativt pigga fortfarande så gäller lugnare rörelse och kontakta vet direkt för medicinering.

Jag skulle inte avvaktat om magen verkar svullen! Det kan vara som gylle skrev, men även betydligt värre tillstånd. Ring och rådfråga vet/klinik och släpp inte pålle ur sikte.

Våran pålle som fick tarmvred hade en rejält uppsväld buk, vill inte inte skrämma dig, men det är bättre att ta det säkra för det osäkra

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: bfpb
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
2 021
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka