Svullen "ådra"?!

F

fossig

Svullen \"ådra\"?!

Tyckte pållan gick stelt idag, tror att det eventuellt beror på sadeln..
Men jag när kollade henne i stallet efteråt så var det lite "bubbligt" på vänster fram. Kändes ungeför som en ådra som var lite svullen på ett ställe. Hon ömmade inte.
Nu ett ca 8 timmar senare är det precis likadant på benet, varken mindre eller mer svullet.

Någon som har nån ide eller fundering på vad det kan tänkas vara?
Kan hon bli stel i gången av en sådan svullnad? Hon ville inte ta ut steget alls!
:confused:

Re: Svullen \"ådra\"?!

Var sitter den här "bubblan"? En mindre skada på någon av senorna kan kännas ungefär som en bubbla. Vi hade nyligen en häst med en känning mitt på djupa böjsenan, en liten bubblig upphöjning som var något lite varm. Ingen hälta, reagerade ej för tryck med benet i marken (=senan sträckt). Däremot ömmade han lite när man lyfte benet och senan "slappnade av".
Det kan ju också vara en galla i senskidan.
Tycker du ska ta ut en veterinär i morgon, senskador (OM det nu är det) är ju inget att leka med.

//Frida

Re: Svullen \"ådra\"?!

känns "bubblan" bak på benet, antingen vid senan eller över kotan? låter verkligen som en galla. motionera hästen och lägg efter det på ett kylbeslag som drar ut svullnaden. galla är förhöjd ledvätska och kan mjukas upp med försiktig massage, tillsammans med motion och kylbandage. linda ej! då kommer det ofta tillbaka mer senare... lera eller liniment är bättre

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 767
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Kropp & Själ Sådärja 😕 Senaste dagarnas värme har fått min fotknöl på vänster fot att svullna igen - liksom de 2 (minst) senaste åren. Ingen smärta...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka