Svordom inne på banan?

H

Hiwiie

Var och tävlade för ett tag sedan på en ponnytävling. En tjej kommer in på banan. Hästen har en naturlig krökning på nacken och går där den går och det ser väl prydligt ut för ett otränat öga. Så råkar tjejen rida fel. Domaren visslar och ropar att hon tyvärr red fel väg och får göra om den rörelsen. Då utbrister tjejen: Faaaan jävla skit.
Är detta verkligen accepterat inne på dressyrbanan, mitt under pågående ritt? :mad:

Tjejen vann för övrigt.

Sv: Svordom inne på banan?

Äsch - snyggt är det väl inte, men hon kanske bara blev frustrerad och halkade med tungan ju. Har kanske jättehöga ambitioner och verkligen satsar, är man en riktig tävlingsmänniska så är det klart att en satsande ryttare blir superfrustrerad över en sån dum grej som en felridning även om det händer den bästa.

Jag tror bara att det var en groda som hoppade, det behöver alls inte återspegla en dålig attityd över huvud taget tycker jag.

Ponnybarn som gör sina första starter, ok men inte sportsligt. :mad:

Vuxna ryttare ska kunna behärska sig både inne på banan och efter en miss. Det värsta som finns är när tävlingsryttare kommer ut från banan som ett åskmoln, rycker hästen i munnen och skriker och skyller sina tillkortakommanden på hästen!!

Ja särskillt sportsligt är det ju inte att svära och hålla på (händer nog sällan får jag hoppas), men värre är det om hästen gör som Fazer´s användarbild och räcker ut tungan åt domaren :D

Jo, klart att grodor hoppar ut ibland. Men den här tjejen är 18 år och då räknas hon ju som vuxen. Någon nybörjare är hon inte.. Även om man kan tro det så som hon sitter och sågar :angel:

Tycker att domaren borde reagera lite bättre och kanske skrivit en liten kommentar längst ned på protokollet...

Vad har tjejens ridning med hennes uttalande att göra? Om hon rider bra eller dåligt enligt dig alltså?

Nirak

Visst är det inte okej, men jag antar att hon sa det åt sig själv och inte hästen.

Jag har själv råkat svära högt på banan, men anser mig inte vara varken osportslig eller omogen. Jag blev helt enkelt arg på mig själv. Det var min sista tävling med den underbara hästen och jag var besviken över att inte ens komma till omhoppning(rev ett hinder). Det bör nämnas att jag ALDRIG missat en omhoppning med den hästen under de 3 år som jag red den. Och att det då skulle hända på sista ritten-på hemmaplan gjorde att en groda hoppade ut. Men det borde väl ändå vara okej att bli förbannad på sig själv?

I dressyr har jag bara nästan svurit, det var när jag red fel och utbrast "men Åhhhhh" väldigt ljudligt varpå publiken skrattade(också hemmatävling). Jag hade ju just gjort värsta mellantraven jue;)

Därimot är det hemskt när ryttare svär åt sina hästar. DET är osportsligt. Hörde bland annat en ryttare(som grinade genom hela ritten) kalla sin häst fula saker och pratade hela ritten igenom om hur mycket hon hatade sin häst.

men som sagt, alla har rätt att bli förbannad på sig själv eller slumpen, och då kan grodorna hoppa ut. Bara man kan ta det med en klackspark i efterhand.

nej jag tycker inte att man gör så på en dressyrbana. och i synnerhet inte så högt att publiken hör. ska man svära (för det händer ju faktiskt) så får man iaf göra det diskret....

gud, jag svär så det osar när jag rider. fast lågt. bara jag som hör, och kanske någon uppmärksam funktionär då. sitter hela tiden och säger åt mej själv att jag är så jävla dum i hela huvudet som inte gjorde en halvhalt, vadfan tror jag att jag gör? är jag helt jävla störd? fan i helvete, nu gjorde jag fel igen... osv ;).

när jag red terrängen kunde jag dock svära till lite högre :angel:, men där är man ju så laddad att det tänker man ju inte på. har dock på film när min häst vräker sig igenom en kombination (spets - spets) och jag håller mej fast för glatta livet samtidigt som jag utbrister ungefär 680 svordomar i sekunden... vackert!

Hennes attityd är sådan i största allmänhet. Hon behandlar inte sina hästar illa men är ganska.. Ja vad ska man säga. Tuff mot dem. Hon är tuff i hanteringen, hon är tuff i ridningen. Den här svordomen kom liksom inte som om hon var besviken på sig själv. Det var inte så den lät. (Svårt att beskriva hur någon säger ngt) Men den var liksom förbannad. På allt. Och det var HÖGT.
Borde inte en domare reagera? :S

Glömde tillägga att när hon kom ut hoppade hon av och gav hästen till sin mamma och sa jag var bra men hon var skit. Så är det många som gör på ponnytävlingar så man reagerar inte på samma sätt längre.

Men inne på banan är en annan sak tycker jag :/

Jag trodde när jag gick in på tråden at vi skulle diskutera huruvida det var okey att svära på banan eller inte... (Jag säger som en del andra att är man riktigt taggad och gör själv en generalmiss, k a n det ibland bli ett missförstånd mellan hjärnan och stämbanden. Nu försöker jag att alltid låta sådant rinna av mig, då man gärna genom frustrationen spänner sig, och så blir kanske inte forsättningen på ritten super heller. Jag är en den sortens tävlingsmänniska att jag har fruktansvärt höga krav på mig själv.. )

Men vartefter jag läste igenom tråden, började den snarare kännas som att du vill få det till "Är det okey för henneatt svära på banan.." Känns som att du hyser någon form av agg mot tjejen i fråga, och vill ha andra att säga -"Ja gud så osportsligt, vad ääär det för människa? Dumma henne..."

Annars hade du ju lyssnat på vad folk sa, både ja-sägarna och nej-sägarna, men istället fyller du på med mera saker för att få ja-sägarna att säga "Kanske, men inte i just det här specifika fallet.."

Känns lite konstigt....

Det låter som om du har nåt personligt agg mot denna person. Jag vet inte hur hon beter sig, men känns, på tal om osportsligt inte speciellt trevligt från din sida att prata illa om någon som inte är här och kan försvara sig. Du hade inte behövt gå in på personangrepp för att få svar på din fråga ang. "svordom på banan"..
Vad är det som stör dig allra mest, egentligen? Hon kanske har en fin häst, vinner tävlingar, har mycket pengar, föräldrar som ställer upp?
Man kan ju undra lite..

Nirak

nej det är inte OK,men ibladn hoppas grodorna..och hur vet du att dommaren inte sa till henne??

Håller med Mustang och NiraK - om det är så att du har agg till tjejen i fråga vilket det verkar ju mer du skriver så skriv en annan tråd med annan frågeställning isåfall, göm det inte bakom att hon svor när hon red fel väg när det inte verkar vara det det verkligen handlar om.....

Om tjejen vann så måste hon ju gjort nåt bra?
Förstår inte riktigt? Att hästen ser prydlig ut för ett otränat öga? Den vann ju, så då måste det sett prydligt ut i domarens (tränade?) öga....
En kommentar längst ner i protokollet kan ju domaren ha petat dit utan att du vet d?
Ja har ridit fel många gånger, och även om ja inte har sagt det högt så blir ja så arg å sur på mej själv att ja lika gärna skulle kunna råka slänga ur mej någon otrevlig svordomsramsa.

Det är inte snyggt att svära på banan och hade en utav mina elever gjort det hade de fått skäll. :devil: Det är ju ehtl enkelt osportsligt beteende.

Men dressyrsporten handlar inte om vad du råkar säga på banan, vad du säger till din mamma, hur du behandlar din ponny eller hur du rider på framridningen. Så, nej, domaren skulle inte göra något. En kråka längst ner i protokollet vore ju på sin plats men poängmässigt har det inte med saken att göra.

Liknande trådar

S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30