"Svimhästens" igångsättning

Geysir

Trådstartare
Jaha, återigen tack för allt stöd när min Geysir var - halt som attan visade det sig. Nu ska jag så sakteliga försöka sätta igång honom, kort resumé:

20 år ung islandsvalack. Konstaterad kotledsinflammation på bägge fram, mer i höger, sprutad med kortison två gånger, käkat Metacam i två veckor. En vecka efter avslutad medicinering (julafton) skrittade jag ut första gången. Har skrittat två gånger till efter det och tagit ett par kortare promenader. Han går i hage tillsammans med sina två kompisar kring 12 timmar och sen har vi dom inne i box på nätterna. Han är piggare och fräschare nu än nånsin, har aldrig haft så bra skritt som nu.

Det jag undrar är hur man lämpligast gör när man sätter igång igen, det är inte så att jag siktar på SM direkt... jag vill att han ska må bra och att vi får så många år som möjligt tillsammans, han är 20 år nu. Ska man skritta långa pass eller korta pass? Ofta eller sällan? Det enda jag vet är att han inte får bli trött när jag rider, och att jag ska rida på raka spår - plättlätt nu när det bara finns vägar att rida på:banana: Kan det vara lämpligt med fyra dagar i veckan skritt, och när jag skrittat typ 10 gånger kanske ta lite tölt? Vi gillar att tölta...

Kort sagt i långt inlägg: HJÄLP!!!:angel:

Sv: "Svimhästens" igångsättning

Jag skulle nog vänta med tölt, det är ju ändå en samlings grad involverad.
Om hästen är en total naturtöltare (du vet vad jag menar hoppas jag) så kasnke det kan vara ok om han själv orkar hålla den och inte behöver nåt stöd från tygel eller liknande.

Om det inte är fallet hade jag väntat ganksa länge för som sagt, det är ju ganksa mcyket styrka och samling som krävs faktiskt även om man inte alltid tror det.

Skritta ut är ju bra säkerligen, då får väl hålla noga koll så han inte verkar trött och ta korta turer tills du märker lite vad han orkar.

Intressant att höra att det var det som var problemet, jag läste tråden i början.
Lycka till!

han är naturtöltare så jag tänkte absolut inte kräva nått i den, mer som belöning för att han åxå tycker det är skojj, den klockrena turen vi har att välja på just nu är tre kilometer och underlaget är ju helt perfekt så vi fortsätter skritta den ett par dar i veckan, tack

det är viktigt med kontinuitet i passen när du ska sätta igång och stärka upp hästen. dvs inte rida bara 2 längre pass i veckan, utan hellre kortare pass 6 dagar i veckan, alternativt promenera den för hand ngn dag som utbyte till ridningen.

underlaget skall gärna vara av den fastare sorten, dvs inte släppa igenom för mycket/vara för tungt.

undvik klättring i backar, framför allt nedför.

Var försiktig och låt igångsättningen ta lång tid. Skritta i minst en månad innan du ens tänker tölt.

kl
ja skrittade min i ca 1,5 månader innan jag började trava. Var nog uppe i 1 timmes skritt 5-6 dagar i veckan innan jag travade. Men jag hade bestämt mig från början att jag skulle ta det lugnt i igångsättningen.

Jag hade det tagit det väldigt lungt med igångsättning.
Min islandshäst vilade i 4 månader med korta promenader till att börja med.
Sedan skrittade vi ett par månader korta pass, halva vägen gick jag brevid.

det känns som lagom för Geysir med en 3 km skritt varannan dag ungefär, och veterinären sa att jag inte får bryta ihop om vi får bakslag - vilket vi fick igår, han var pigg och glad men lite stel och efter halva turen blev skritten stötig så jag tänkte ett par hundra meter, sen satt jag av och tog en promenad resten, försöker tänka "helt normalt med bakslag, helt normalt med bakslag":cry: Men är man hönsmamma så är man...:crazy:

Vaddå helt normalt med bakslag? :confused: Gick hästen orent, och veterinären sa att det var naturligt att förvänta sig? Låter otroligt märkligt för att inte säga helt vansinning, om vi pratar en kotledsinflammation där hästen ska sättas igång dvs är fräsh nog att påbörja uppbyggnad.

har varit till kliniken igen för vaccination och koll av tänder, passade såklart på att kolla benen igen. Verkar som inte Geysir kanske blir helt hundra i sina framben igen, samtidigt travar han nu när vi gör böjprov och det gjorde han inte tidigare, han travade inte ÖVERHUVUDTAGET... så JA, han har problem med sina framben men inte skitmycket, han är inte lastgammal, men har levt ett ganska hårt liv. Jag och vår veterinär kom fram till att vi ska kolla tänder 2 ggr/år (med sniffning i munnen OFTA emellan för att se att det inte frodas bakterier där) och jag får fortsätta rida min Kung och vara noga med att kolla dagsformen, han tycker det är stenkul att få komma ut och röra på sej. Återigen, tack för all omtanke, det kommer med all säkerhet fler trådar om Geysir frá Akureyri (ee Gaski frà Hofsstödum) aka Kung Geysir

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka