svidknotten!

K

knasenknas

vad är svidknotten, och om hästen har fått eksem av detta vd finns dte för medel till det? och hur kan man förebygga det?

Sv: svidknotten!

Svidknott är helt enkelt en viss sorts knott, som man tror ligger bakom de flesta fallen av sommareksem hos häst (det KAN dock vara allergi mot andra typer av insekter också, eller rent av pollen m.m.).

Det bästa man kan göra är att skydda så gott som möjligt mot knotten, t.ex. genom att använda insektsmedel (jag använder RB86, som verkar funka bra) och eksemtäcke/flugtäcke, samt ta in hästen i stallet när det är som mest knott ute (oftast gryning och skymning, särskilt när det är vindstilla ute).

Har hästen redan börjat klia sig och/eller fått sår, är det viktigt att hålla hästen ren (tvätta med mild tvål/milt schampo/grönsåpa) samt att återfetta huden, dvs smörja in den. Barnolja funkar bra, men det finns också preparat som skall vara speciellt vårdande och/eller klådstillande. Exempel på de sistnämnda är Ökozon, Nylanders hästkräm, Aloe Vera och en hel uppsjö andra...

Sv: svidknotten!

Det bästa jag hittat hittils mot just knott är Chevalet. Tar ut en veckodos o häller över i pipettflaska, har på varannan dag (har en mycket knottallergisk häst).

Tvättar rent helst varje vecka, PROB-schampo rekommenderas av många, mjällschampo eller lactacyd.

Tvättar nästan varje dag med äppelcidervinäger (fodervinäger) utböandat i vatten. Dämpar klådan o desinficerar.

Horsol kan hjälpa.

Så ska man verkligen ha täcke med maglapp och huva om man har en väldigt allergisk häst.

Tänk själv om man t ex är allergisk mot något, inte går man o utsätter sej för det heller. Samma med hästen. Ju mer man skyddar finns chansen hästen mår bättre o klarar sej bättre framöver.

Så finns det ju hästar som är allergisk mot t ex mygg o så vidare. Pricktest/blodprov (ej fullt tilförlitligt) kan göras för att få besked.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar