Svettis häst

tinis88

Trådstartare
Hej alla Glada.
Ja har en islandshäst på 3,5 år han är så himla svettig i hagen hela dagarna. Han har så himla mycket päls och alldeles för varmt för han ute. Tycket synd om han. Undrar om de är någon mer som har samma problem? och gör ni något år det? har funderat på att raka av pälsen lite på halsen.

Sv: Svettis häst

Om hästen inte är i arbete vilket jag utgår ifrån, så vänta med att klippa. Ja han kanske blir svettig, men är absolut inget farligt i nuläget.

Antar att hästen kanske är under inridnig den är ju 3,5 år trots allt. oavsätt om den/arbetas eller inte så skulle jag raka.
Blir den svettig av att bara stå i hagen skulle jag raka på en gång.
Det är ju inte bra att den står och är blöt in på skinnet och fryser sedan och får muskelspänningar eller till och med ont i musklerna i värsta fall.

Sedan är det lättare för pälsätare och andra ohyher att ta fäste, pälsätare jublar av att hitta en svettig goosig päls att äta upp:D:crazy:

Raka halva halsen och snett under magen då behöver den inte ha täcke, så rakade jag när jag hade Jorunn på Lördrift utan täcke=)

Så frammed rakmaskinen och skapa dig en svettfri häst=)

Var jag dig skull jag inte göra något åt det, vet inte vart du bor men här kan det smälla till och bli svinkallt när som helst så då kommer hästarna behöva pälsen. Rider du in hästen är det inte heller så ansträngande arbete och svettas hästen är det som boj säger, inget farligt ;)

Om det vore extremt hade jag klippt en rand på halsen, annars hade jag låtit den vara. Oroa dig inte, kylan kommer.

Antar att hästen kanske är under inridnig den är ju 3,5 år trots allt. oavsätt om den/arbetas eller inte så skulle jag raka.
Blir den svettig av att bara stå i hagen skulle jag raka på en gång.
Det är ju inte bra att den står och är blöt in på skinnet och fryser sedan och får muskelspänningar eller till och med ont i musklerna i värsta fall.

Sedan är det lättare för pälsätare och andra ohyher att ta fäste, pälsätare jublar av att hitta en svettig goosig päls att äta upp:D:crazy:

Raka halva halsen och snett under magen då behöver den inte ha täcke, så rakade jag när jag hade Jorunn på Lördrift utan täcke=)

Så frammed rakmaskinen och skapa dig en svettfri häst=)

Var står det att han är blöt inpå skinnet? Varför skulle han frysa om det är för varmt? Pälsätare kommer inte av värme utan det måste finnas i flocken för att de ska sprida sig. Vilka andra ohyra finns det?

Nej det behöver inte finnas i flocken, för faktum är att det smittar inte ens. Utan den häst som drabbas får det genom markerna där pälsätaren finns, och ofta kan man se att samma häst drabbas från år till år. Mina hästar har aldrig fått pälsätare trots att det i flocken har funnits individer med just pälsätare, kor får ofta pälsätare och främst de kor som går ute länge in på hösten.

Grunden för den finns där ja, precis som mask. OCH man har kunnat se att hästar med låg eller obefintliga parasitangrepp ofta klarar sig bättre från pälsätare än de som faktiskt har mask i högre grad.

Grunden för den finns där ja, precis som mask. OCH man har kunnat se att hästar med låg eller obefintliga parasitangrepp ofta klarar sig bättre från pälsätare än de som faktiskt har mask i högre grad.

Grunden finns var?

Google är ett bra instrument, annars ställ frågan direkt till SVA så får du svar. Det här är nämligen ett stort koproblem, så man klipper även kor pga pälsätare.

Var står det att han är blöt inpå skinnet? Varför skulle han frysa om det är för varmt? Pälsätare kommer inte av värme utan det måste finnas i flocken för att de ska sprida sig. Vilka andra ohyra finns det?

Vet inte hur du svettas eller din häst men på en normal häst/människa så kommer svett innefrån kroppen och jobbar sig ut och inte tvärtom som om du spolar en häst.
När man spolar en häst så kommer ju vattnaet utifrån och jobbar sig innåt och spolar man inte så länge så brukar bara yttersta delen av pälsen bli blöt men längst mot kroppen är hästen torr och fin=)

Och det är faktiskt inte så varmt ute länge imorse hade vi frost annars bara någon grad på morgonen/nätterna och kvällarna. ca 4-7 grader bara under dagarna och det vill jag inte påstå är varmt.

Pälstare finns ute i naturen visst smittas de men ockås den första hästen som får de måste ju få det ifrån någonstans eller hur??
Andra ohyror som älskar skitigt och svettigt är löss som smittas och finns ute i naturen med.

Hästen har dessutom lätt att gå fuktexen, svempangrepp osv

Här är vi alla välkomna att berätta vad VI hade gjort i frågan.
DU hade gjort på ett vis och JAG på ett annat vis och vi har båda sagt våra råd.
Sedan är det ju upp till trådskaparen att ta de tips so mhon/han tycker låter bäst...
Vart ligger problemet?? igeeeeentliiiigen??:D

Det är bara att tipsa vidare skriv vad ni tycker.. det är ett fritt land=)

Hästar svettas ju även i det vilda, OCH märkligt nog lyser pälsätarna med sin frånvaro så länge de går ute men dyker gärna upp vid installning. Pälsen är ju till för att skydda åt bägge håll, så är din häst inte i arbete så avvakta att göra något åt den.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30