W

Whiskey

Måste man som ryttare bli svettig om man gjort ett bra ridpass? :confused:

Jag hamnade i diskussion om huruvida man hade ridit ordentligt eller inte om man som ryttare inte var varm o svettig efteråt. Jag hävdade att om jag blev så svettig hade jag förmodligen haft en sjuj-la besvärlig häst och mer eller mindre haft slagsmål med hästen. Men, jag har kanske fel? Eller så är det för många som tror att om man bara ser ut som en överkokt tomat efter en halvtimmes dressyrlektion så har man gjort ett bra ryttarjobb? Jag kan liksom inte förlika mig med att hästen skulle uppskatta att ha någon som "håller i" , "driver med sätet" , " håller in bogen på volten" och annat spännande o att detta skulle ge en lugn, harmonisk, avspänd, självbärande häst... :crazy:
Men inte fasen sitter jag o behöver driva mig röd i ansiktet för att åstakomma en bärig form, skolor osv. Har jag missat något? Går han inte så bra som jag tror? :confused: :confused: Hästen brukar vara lite svettig dock...

Sv: Svettig?

Jag håller med dig. Ett riktigt bra dressyrpass är när min häst med lätthet svarar på tygeltag, skänklar och vikthjälper. Då blir man inte ett dugg svett, men man kan bli trött i huvudet av allt koncentrerande. :D
Blir man för mig helt svett och trött har man antingen för dålig kondis, vilket gör att ens koncentrations förmåga sjunker (en häst vinner man med hjärta och hjärna inte med styrka), eller så har man en häst som motarbetaren ständigt och jämt (kanske man då ska fundera på att ändra sin ridning).

men jag tror att det kan bero på hur hästen är..
om det är en lättriden häst så hade nog inte
jag blivit svettig och tomatliknande :o
men om det är en trög och tung häst så hade
jag nog blivit det...
men sedan har det ju säkert med hur mycke
man själv är tränad...

jag vet när jag har tränat hoppning ute i lite kallare väder(har ej "ridhus" där är det lite varmare..)
då blir jag en tomat i ansiktet..
eller en lagom varm sommar dag..
då blir man ju svettig bara för det är varmt..
det hade jag blivit i allafall...

så det är ju så mycke som kan påverka...

Jag tycker inte heller att man ska behöva se ut sån efter ett ridpass! Tycker de känns som om någonting inte stämmer då! Känner en som rider så och har inställningen att om jag inte blir svettig så har inte ridpasset givit mig någonting :crazy: Ser heller inte speciellt avslappnat och harmoniskt ut och hästen ser inte nöjd ut....

När jag gick på ridskola för länge sedan så var jag jätte svett efter lektion pass, me där var det aldrig något samspel mellan ryttare och häst, där kämpade man mot hästen!
Men nu när jag rider mina hästar och för instruktör blir jag aldrig svett, bara trött i huvudet!

Men är det en varm dag och jag rider ut och mycket trav och galopp, då blir jag varm + jag har alltid säkerhetsväst när jag rider ut....

Så det finns ju olika faktorer som bidrar till svettningar....

Fast om man ex jobbar med sin position (sits) i trav och galopp så blir man svettig eller trött i musklerna för det är jobbigt att positionera om sina muskler.
Men det är ju få tränare åtminstånde i barockkretsar som låter sina elever jobba med sånt. Känner själv bara till två st.
Beror helt på vilken ambitioner man som ryttare har.

Jo, då blir man ju svettig av vad jag anser vara "rätt anledning"! Om man däremot ägnat hela sitt ridpass åt att driva hästen med säte och ben framåt samtidigt som man "drar" framifrån så anser jag inte att man blir svettig av rätt anledning..... Det är då jag tycker att man bör ta sig en funderare! "annan" sak om man blir svettig för att ändra sig själv (sitsen) för att ge bättre förutsättning för hästen :)

Mearas skrev:
Fast om man ex jobbar med sin position (sits) i trav och galopp så blir man svettig eller trött i musklerna för det är jobbigt att positionera om sina muskler.
Men det är ju få tränare åtminstånde i barockkretsar som låter sina elever jobba med sånt. Känner själv bara till två st.
Beror helt på vilken ambitioner man som ryttare har.
Japp visst blir man svettig då. Men om man redan har de musklerna så ska man inte behöva bli svettig!

Mon Dieu!

Alltså - hur definierar man ett bra ridpass?

Varför blir man svettig?

I dag blev jag svettig när jag skrittade över ett hygge. Och varför det? Jo, för jag hade vinteroverall på mig och det var plusgrader.

Ibland har man ett jättebra ridpass utan att bli svettig.

Ibland har man ett jättebra ridpass och blir svettig.

Ibland består det jättebra i en liten grej, och små grejer blir man inte svettig av.

Ibland består jättebra av en stor grej, och då blir man svettig. Hästen också.

Kvaliteten på ridpasset består inte i graden av svettighet. Det ges inga bonuspoäng för att rida utan deo. Inte heller för det motsatta.

Det är inte fult att anstränga sin häst. Det är inte fult att kräva något av den.

Det är tillåtet att komma i konflikt med sin häst. Men som ryttare har man ansvar för att hästen kommer ur konflikten starkare och inte svagare. Att konflikten blir konstruktiv och inte destruktiv.

Det du gör i dag bäddar för det du gör i morgon. Bestäm själv hur många eller få svettdroppar det är värt, just i dag, just i morgon...

Oftast så blir jag svettig efter ett ridpass(dressyr). Min häst kräver så otroligt mycket av mig som ryttare, trots att hon inte är tung eller lat att rida, så jag blir svettig. Ibland mer, ibland mindre. Hon är så himla säteskänslig, så jag får verkligen tänka till när jag rider, annars blir det inte bra, så anledningen till att jag blir svettig är nog helt min egen...jag vill för mycket helt enkelt. Kommer säkert att bli bättre med mer justering och finlir...

Att bli svettig hör definitivt till lagen.

Svettningen är inviduell, jag som person har väldigt lätt för att svettas så jag svettas oftast när jag ridit/rider, ibalnd rinner det bara på ryggen. Vissa personer som anstränger sig lika mycket kankse inte svettas någonting.

Varför blir du inte lika svettig när du hoppar? Jag syftar på när du skrev dressyr inom parantes. Om hästen är så känslig för sitsen som du säger skulle du inte behöva anstränga dig så mycket, för då lyssar hästen tydligare än om du hade haft en oriden häst. Oridna hästar måste man hjälpa på ett helt annat sätt, de kan behöva en kraftig inramning för att få igång bakkärran. Jag blev bara väldigt nyfiken när du skrev att du blev så svettig under ett dressyrpass. Jag har nämligen svårt att tänka mig att dressyren ska vara så pass mer krävande än hoppning etc.

Nog blir man svettig allt.Ibland tror man att det är jag som är häst.
:angel:

Jag tror det är olika från person till person, och från gång till gång.

Jag är en sån som har extremt lätt för att svettas. Så jag kan säga att jag svettas ofta som en gris när jag rider. Och jag behöver inte vara trött i kroppen bara för att jag är dyblöt.
Har alltid varit sån.

Fast visst, rider jag en höstdag i t-shirt så svettas jag kanske inte :D

Men det är inte för att jag sitter och drar och bankar eller så.

Du har nog rätt, jag märkte det på min förra ponny då man blev totalt slutkörd. Han var inte lätt alls, han var så förbannat envis och hade 0 i sammarbetsförmåga och 0 i intresse.
Jag har upptäckt en märkbar skillnad på då och nu: förut kunde jag inte rida en lektion utan att bli helt utpumpad och knappt orka göra nånting efter till att jag nu kan rida utan att känna av trötthet alls. Fast å andra sidan så tror jag det handlar om, om man rider lektion, att man koncentrerar sig så djupt att det kan leda till att man börjar svettas. Och dessutom svettas man väl om man jobbar mycket med sitsen och sina egna muskler, det har ju typ samma effekt som stykreträning. Och dessutom beror det väl på hur mycket kläder man har på sig i förhållande till vädret? :D

Senast ändrad av en moderator:

jag tror helt enkelt det är individuellt, beroende på hur lätt man har för att svettas, hur svår häst man har och hur mycket man är klädd. Samt hur mycket sin egna kropp får jobba, med sitsen exempelvis.

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser inte att man måste bli svettig. Men ibland blir man det, ibland inte. Oftast inte i mitt fall.
Det BEHÖVER inte var varken dåligt eller bra att bli svettig. Det beror ju helt på vad man gjort under ridpasset. Ibland kanske det har gått lite smådåligt. Men kommer man bara igenom problemen på rätt sätt kan det betyda att det gått bra.

Jag kanske kan tillägga att jag har fått äran att äga en häst som till 110% försöker göra det som matte vill. Bara när hon inte förstår blir hon fustrerad, men då är det ju bara för mig att backa, göra allting långsammare och tydligare.

det är klart att exv väderet gör en viss skillnad i om man svettas eller ej, huruvida lätt man har för att svettas osv. Men diskussionen jag hade gällde att man alltid blev svettig om man gjort ett bra ridpass.
Själv kan jag visst bli svettig av att rida men jag definierar inte det som att då måste det ridpasset ha varit bättre o gett mer än ett ridpass då man inte blev svettig.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama