svettig på morgonen..

Gupello

Trådstartare
Min häst brukar ofta vara svettig på morgonen, riktigt löddra om honom, men han äter och har ätit upp kvällsmaten sedan kvällen och på morgonen äter han sin frukost med god aptit, ensilgaet bruar han ha kvar lite av på morgonen..

har itne bytt foder eller dylikt på senaste.. nån som vet vad det kan bero på??

hästen är 1½ år, han verkar gå runt mkt på morgonen i boxen och ibland har han sparkat i väggen på natten

Sv: svettig på morgonen..

Oj, vad läskigt det låter, jag skulle bli jätteorolig. Jag antar att du inte har täcke på den inne heller då den är så ung?

Jag hade en ponny för många år sedan som jag tyckte att "åh vad mysigt för henne att ha täcke på natten".
Så ponnyn med tjock vinterpäls fick ulltäcke på sig inne, du kan ju gissa hur svettig hon var på morgonen :angel:
Sen fick hon inte ha täcke något mer :D

Men som sagt, den här tråden kommer jag följa om du får svar. Dock borde den ligga under hästvård!

ne har inte täcke på den dåden e ung.. den har itne jättemkt päls men samtidigt inte så lite heller..

de andra hästarna i stallet står med täcke på sig på natten i hagen med men de e inte svettiga.

han e inte svettig varje morgon men flera gånger varje vecka. han e annars lugn i boxen på morgonen när man kommer in..

Senast ändrad:

Rastlös av att stå inne för mkt? Rädsla, kanske han är rädd för möss eller så i boxen? För varmt i stallet? Mystiskt!!

Är ju helt klart nåt som inte alls stämmer/är som det ska vara...

jag skulle nog seriöst överväga att rigga upp kamera alternativt övernatta på distans i stallet för att se vad som stör... något är det ju!

AnnaKarinA skrev:
Rastlös av att stå inne för mkt? Rädsla, kanske han är rädd för möss eller så i boxen? För varmt i stallet? Mystiskt!!

han har massa pyssel i boxen, så rastlös tror jag inte..

Stallet är jättestort och luftigt.. helt konstigt tycker jag..

mackan skrev:
Är ju helt klart nåt som inte alls stämmer/är som det ska vara...

jag skulle nog seriöst överväga att rigga upp kamera alternativt övernatta på distans i stallet för att se vad som stör... något är det ju!

eftersom det bara e vissa nätter han blir så svettg, iböand mindre svettig i bland så han riktigt löddrar.. stallägaren bor vägg i vägg med hans box så hon hör när han slår i väggen, men nu på sistone har det varit lugnt men han har varit svettig.

Är stallet stängt om natten? Jag har fortfarande min dörr öppen eftersom det blir bättre luft för hästarna.
Dessutom har de i varje box ett fönster som bidrar med frisk luft.

Hera skrev:
Har han feber?
Hur ser slemhinnor och sånt ut?

Sa till stallägaren att ta tempen på honom nästa gång han e svettig då de inte har gjort det innan...

han ser normal ut, äter och rör sig som innan.. oh lika galen som alltid.

Har en kompis som jobbar som vet.assistent på hästklinik och de har varit på en fortbildning där de bland annat talat om smärta och reumatism hos hästar och ett vanligt symtom på smärta(värk) hos hästar var just att de är svettiga när man kommer till stallet på morron.

Eddie skrev:
Min häst brukar ofta vara svettig på morgonen, riktigt löddra om honom, men han äter och har ätit upp kvällsmaten sedan kvällen och på morgonen äter han sin frukost med god aptit, ensilgaet bruar han ha kvar lite av på morgonen..

har itne bytt foder eller dylikt på senaste.. nån som vet vad det kan bero på??

hästen är 1½ år, han verkar gå runt mkt på morgonen i boxen och ibland har han sparkat i väggen på natten
Min vallack gör så, alltså svettas kopiöst.Men han gör det av att han skärrar upp sig över att inte få komma ut.Nu är han visserligen äldre och råkat ut för otrevligheter.Men din kanske också stressar upp sig med tanke på att han rör sig mycket i boxen osv?För varmt för honom ?

Enligt våran vet så kan vissa hästar avge så mycket energi när dom äter så att dom svettas..
Detta gör kallblodsvalacken, det brukar droppa från honom!

Du har inte funderat på om han har kolikkänningar?

Tycker det låter som det i varierad grad.

MVH/

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 041
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur