Svettig häst

shady

Trådstartare
En fråga till er. En häst som aldrig varit klippt, men svättas enormt både i ridning och i hagen. Bara vanlig lugn hagvistelse, nu när värmen kommer. Är det normalt? Skulle ni klippa hästen för att hjälpa den?

Sv: Svettig häst

har den alltid varit sån?

annars kan ökad svettning vara ett tecken på att hästen har infektion i kroppen..

har hästen alltid varit sån tror jag det är en bra idé att klippa

Har den mkt vinterpäls kvar då?
Känner en "cushinghäst" som inte släpper pälsen, den klipps för dens egen skull. Det är inte kul att ha vinterpäls i 20 graders värme.

Om den inte normalt är sån så ring vetrinären, i annat fall skulle jag klippa!

Hästen har aldrig uppvisat detta med att svettas i hagen förr. Någon infektion har den inte. Blodprov tagna och alla OK. Den har även fällt alla vinterpäls. Men jag har stött på fler hästar med detta svett problem, och deras ägare har löst det med att klippa dom, men så har man ju hört att klippa sommarpälsen kan skada pälsen mer än att göra nytta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 815
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama