Svettig häst

antiloop8

Trådstartare
Stallägaren till stallet där jag har min häst har ett nordsvenskt sto som svettas som jag vet inte vad.
Både hon och jag har nu börjat fundera på VARFÖR hästen svettas så mkt?

Jag har ALDRIG varit med om att en häst svettas så mkt. igår var vi ute på en kort ridtur, ca 30 min, när vi kom hem var hon sjöblöt, det rann om henne.
Så fort hon sadlar henne så blir hon varm.

Våran teori är att hon är lite nervös, men man märker inte på henne att hon är nöervös i övrigt :confused:

Har ni någon aning om varför hon svettas?

Sv: Svettig häst

Jag har oxå en nordis, en travare som är mkt pigg för sina 17år och har svårt att vara still. Hon blir svettig även på kortare rundor. Hon har jättemycket päls på vintern och blir lätt överviktig....

För ett tag sen tyckte jag att hon förändrades och blev lite hängig, även i hagen...nu har jag klippt hela henne och lagt på täcke.

Hon blev piggare nästan med en gång, jag tror det kan bli mycket och tungt med en sådan jättepäls.

Det verkar ju som att "er" nordis svettas i mesta laget om den blir helt genomvåt.....jag hade nog rådfrågat en pålitlig veterinär om det är nytt med svettningarna för i år...

Jag har en kallblodstravare som oxå svettas mycket. Hon har så tät päls, så hon blir svettig ganska snabbt fast hon inte har vinterpäls. Underhudsfettet kanske också har lite med saken att göra :angel: :D Jag måste klippa henne nu fast jag mest rider ut i skogen. Skulle gärna ha kvar pälsen då hon ser så mysig ut. Nallebjörn! :p

hejsan
jag vet ju inet hur mycket din häst är igång eller hur hårt du rider. men jag vet att travare, varmblod som kallblod, har lättare att stressa upp sig. Detta beror ju på temperamentet. detta behölcver inte alltid visa sig, att dom verkar stressade. Häsdtar som har ont kan också bli svettiga, det kan också bara uppkomma på det stället/ställen som den har ont. Kolla upp så han inte har ont eller känner obehag. :)

Låter ju mystiskt att hästen blir varm så fort sadeln åker på. Den kanske har sadeltvång? Eller så passar sadeln riktigt dåligt så att den spänner sig och känner obehag redan innan man börjar rida? Kan finnas flera anledningar tex dålig kondition, mycket päls osv men det verkar konstigt att hästen ska bli varm av att man sadlar den.

Kan vara obalans i colibakterierna i magen. Då kan hästen börja svettas lätt, andra möjliga symptom ; långhårig och eftersvettningar.
Ta ett träckprov och för det för analys (fråga veterinär hur du ska göra i din kommun). Om hästen har rubbningar i colibalansen så kan veterinär slanga in bakterier genom näsan.

Lycka till !

Hästen kan ju också vara tex förgiftad - onormala svettningar är väl också förgiftningssymptom. (fast har den varit så länge så stämmer ju inte det, då borde den kanske redan kolavippat)

Träckprov och blodprov skulle jag nog göra.

Är det en ny företeelse? Eller har hon alltid gjort detta?

Jag får hem en nordis i nästa vecka, och ägaren förvarnade mig och sa att den hästen alltid svettats massor, så jag skulle inte bli förskräckt över detta. Hästen är pigg och frisk i övrigt.

Hästen i fråga har alltid svettats så här mkt tydligen. Hon brukar vara så svettig efter längre ridturer att det ligger lödder under westernfilten.
Medans min häst som inte heller har bästa konditionen bara är lite varm.

Nordisar i allmänhet har nog tätare päls. Dom är ju anpassade till dom kalla vintrarna här i Sverige.

Vi har också ett kbl sto som svettas mycket... det kan räcka att skritta henne en halvtimme så måste hon ha täcke/stå inne ett tag sen. Hon har varit så så länge vi haft henne så jag är inte så bekymrad, även om det kan va lite jobbigt...

OM en häst lägger mycket vinterpäls så blir det synd om den om hästen får stå inne i ett stall, ute kan de ställa sig i vinden för att kyla.
Jag tycker att hästens skulle rakas, inte hela utan där den svettas så att man "öppnar" upp "vinterjackan"...
Det är aldrig bra för en häst att bli så varm, de kan få värmeslag!
Skulle åxo be en veterinär kolla hästens så att det inte finns något annat som bekymmrar hästen...
Har hästen tillgång till vatten och saltsten?

Nu var ju ine inlägget riktat till mig men denna hästen i fråga har tillgång till både vatten och saltsten (mineralsaltsten)

min häst svettas klart mest av alla jag vet (fullblod/halvblod) även om hans päls inte blir vad ögat ser som lång så blir den oerhört tätt..så e de kanske med dn med

Inne en stund för att torka tror jag inte är annat än bra, det går ju inte släppa ut henne alldeles svettig om det är riktigt kallt ute. Nu menade jag inte bara på vintern heller, hon svettas mycket även på sommaren, fast hon inte har mycket päls, dessutom är det ju inte så säkert att det är nån vind att kyla sig i jämt...
Vi brukar raka henne på vintern, annars går det ju knappt rida/köra henne. Självklart har hon vatten och salt, och ingen vet har tyckt det är nåt fel på henne.

Vissa äter inte ordentligt av saltstenar, kanske skulle ge lite salt i fodret oxå?

Vårat varmblod kan svettas mycket, speciellt om hon varit skadad och inte kunnat bli riden på ett tag. Det beror på att hon har ärr i lungorna och inte får tillräckligt med syre ut till kroppen, det blir bättre ju mer man rider. Kan tillägga att hon oxå är en mycket stressad häst. (blir bättre och bättre... :) )

Senast ändrad av en moderator:

Grejjen är den att hon äter kanonmkt saltsten så det kanske är något ämne hon saknar?

Det gör min shettis med njurproblem oxå...... Du kan lämna urinprov till vet så kan de kolla värdena....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 699
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka