Svettig häst!

W

wish

När ni varit ute och ridit en varm sommardag
och hästen blivit svettig (av arbetet) hur tar
ni hand om hästen då?? :banana:

Svampar av den med ljummet vatten, släpper den i hagen så den får rulla sig.

låter honom stå inne i skuggan i det svala stallet och få kyla av sig själv lite..

Borstar av med piggborste och spolar av från topp till tå med "kalljummet" vatten, sedan ut i hagen och rulla.
Flugorna blir galna av hästsvett!

spolar av och låter henne stå inne i det svala stallet och dricka vatten en stund.. =P

Beror på tillfället men oftast:

Duschar/spolar av
Skrapar av vatten
Har på kylgel/kyllera etc
ev. flugmedel
Ut i hagen! :)

Mvh Huntress

Låter den dricka om den är törstig.
Sen svampar jag av eller spolar med ljummet vatten, drar av med skrapan o sen får den gå ut i sommarhagen och rulla sig (hehe ;)) .

Tar lite vatten och spolar eller svampar av, vid hårdare pass tar jag på lite linimentschampo.

Spolar av och sprayar sen på nytt flugmedel, torkar i solen och sen sätter jag på nättäcket och lite mer flugmedel. Täcket gör att hon klarar insekterna bättre och så kliar hon inte sönder svansen pga det kliar mellan bakbenen när hon svettas (vilket hon gör vare sig täcket är på eller inte, svettas alltså).

Spolar av den...sen brukar jag vete den tills dess att den är torr...sen ut i hagen!

Ställer den i duschen, dushar av hela kroppen, smörjer benen med liniment och går ut på en promenad så hästen får soltorka och tugga i sig lite gräs.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka