Svettas pga proteinöverskott??

ameo

Trådstartare
Moderator
För några år sedan var det någon som skrev här om någon (hästkarl på island ??) som ökade proteinmängden tills hästarna började svettas, att de alltså började svettas när de passerat gränsen för "för mycket" proteiner.
Jag minns inte exakt vad som stod men detta var kontentan. av det hela.

Detta avfärdades som nonsens i kommentarerna, men har ändå fastnat i mitt minne.
Något år senare fodrade jag med ett höparti som var oanalyserat (mindre parti, därför hoppade jag över analysen) och jag kompletterade med lusern "för säkerhets skull". Min dåvarande avelshingst (shettis) började plötsligt vara svettig när han kom in från hagen på kvällarna och var fortfarande svettig på morgnarna. Han hade inte onormalt med päls, det var runt nollan ute och ingen annan shettis svettades. Och han motionerade inte mer än tidigare i hagen. Då fick jag tanken på detta med svettning och proteiner och provade att plocka bort lusernen - och plötsligt slutade han svettas...

Nu har jag återigen en ponny som är sjöblöt av svett dygnet runt, både inne på natten och ute på dagarna. Ponnyn ifråga är dessutom dotter till ovan nämnda avelshingst. Ingen annan ponny är svettig.
Jag har fodrat med hösilage av andraskörd sen slutet av oktober, först ett mindre parti oanalyserat från grannen (han hade ett par stycken balar jag fick ta tills jag hittade nytt, blev lite panik pga att de 30-40 balar jag hade bokat plötsligt hade sålts till annan köpare pga ett missförstånd...) och nu har jag fått hem ett större parti tidigt skördad andraskörd :love: som jag inte ännu hunnit få in analys på men jag känner mig rätt säker på att det är riktigt bra värden i det med tanke på hur hästarna ser ut... (och jag har aldrig stött på andraskörd med lågt proteininnehåll)
Pållarna har i alla fall fri tillgång till detta hösilage.

Nu går mina funderingar på högvarv igen, är det möjligt att det är ett proteinöverskott som orsakar svettandet?
OM jag inte minns galet så alstras värme när proteinet bearbetas i tarmen - eller är jag ute på en cykeltur då? (lite trött nu, tankeverksamheten är inte på topp :p) Och är det så, så är det kanske inte så konstigt att pålle svättas.

kommentarer?
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Jo, mer protein ger mer värme. Men om det kan få en häst att svettas utan ansträngning är ju extremt.
Intressant att höra om fler har samma erfarenheter.
// Linda
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Jag har läst en studie som gjordes på Wången om detta med att ge "för" mycket protein. Bland annat så ökar urinmängden, så därmed borde det ju ha ett samband att även svettningen ökar.

Ska se om jag hittar den här studien, men just nu har jag inte tid att leta :)
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Tack!
Med hjälp av google (smått intressanta :p) översättning lyckades jag plöja texten... (första länken)

Det skulle ju alltså kunna vara teoretiskt möjligt att det är proteinet. Frågan är om man kan få henne att svettas mindre genom att klippa henne litegrann? Kan ju vara värt att testa kanske - hon är (troligen) dräktig och ska alltså inte visas på ngn utställning så det är okej att klippa henne (man får inte klippa utställningsshettisar...)
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

VI har en inackrderad som får ett stort överskott av proteiner från kraftfoder.
Hästägaren har påpekat att sin häst är svettig när det stått inne och anser att det är luftens fel.
Ingen annan är det trotts att dom står täckade. Men dessa har inte ett lika stort överskott heller.....
Men o andra sidan har hästen tjock päls så jag vet inte vad jag ska tro.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

En dum kommentar kanske men varför inte minska ner på proteinet i stället?

Det är ganska kostsamt för den att göra sig av med större proteinöverskott. Det är ju inte bara energi som går åt utan även salter och antagligen en del annat också. Jag undrar hur pass nyttigt det är för en dräktig shettis?

Av de aminosyror som utgör överskottet dvs de som blir över så plockas kvävet bort. Detta utsöndras sedan i urinen och det är därför urinmängden ökar. Men samtidigt går det även åt vatten och salter. Resten av aminosyran omvandlas tiil energi. En del av kvävet kan också utsöndras i svetten.

De ggr jag har gett mkt proteiner har djuren kissat mer men inte svettats.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

En dum kommentar kanske men varför inte minska ner på proteinet i stället?
Inte alls dum fråga!

jag vet bara inte riktigt hur det ska gå till, eftersom det är grovfodret som är så proteinrikt och det serveras i fri tillgång ute i hagen. Hon bor i gemensambox inne också (tills vårt stallbygge blir klart) och där funkar det inte heller med individuell utfodring. Det skulle ju vara halm i så fall, men shettisfröknarna är inte så förtjusta i det. Och jag tycker inte att det är okej att svälta dem nattetid bara för att de inte vill äta halm.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

JAg köpte rundbalshö ett år från en gödslad vall, och det var fjolårshö. Det var nåt enormt massa protein i det trots åldern så jag som i början laddade in fri tillgång fick hästar med svullna ben osv, men svettiga? kommer inte ihåg men de kan nog ha svettats mer, detta var ju aktiva travare så man tänkte nog inte på det. Jag löste det med att blanda in mitt ängshö utan nåt värde alls om man säger så.
JAg tog en analys och det var rejält med allt i det höet trots åldern.
Så nu analyserar jag allt för säkerhets skull. Stoet som var värst svullet fick problem med sönderfall i hovarna, som tur var inte fång, men hovarna ramlade sönder så hon fick gå på bete i 2 månader tills jag kunde sko henne igen.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Det där sista lät intressant! Vi har en häst i stallet vars hovar bara smulas sönder. Tappar skor till höger och vänster och drar sönder hela foten på kuppen. Kan detta alltså ha ett samband med för mycket protein? Nu tror jag inte att det har varit fallet vad gäller den här hästen iofs eftersom den haft det problemet länge, men det vore intressant att veta om det är "vanligt" med sönderfall i hovarna vid hög proteingiva. :)
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Varför skulle det vara just proteinet?
Jag antar att det lika gärna skulle kunna vara kolhydraterna i gräset.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

*Kl*

Frågan är ju, vad är högt proteinöverskott?

Ang svettas, hovar etc så kan jag ju svara på hur det vari här, men då är ju frågan vad som är högt överskott? Dubbla tabellbehovet, trippla tabellbehovet, en kvot över X eller äver X gr SRP/kg ts etc?

Så, vad menar just ni med 'högt/mycket överskott'? =)
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Jag syftade på Sputniks inlägg "Stoet som var värst svullet fick problem med sönderfall i hovarna, som tur var inte fång, men hovarna ramlade sönder så hon fick gå på bete i 2 månader tills jag kunde sko henne igen." där hon har relaterat sönderfall i hovarna till högt proteinvärde. :)
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

*Kl*

Frågan är ju, vad är högt proteinöverskott?

Ang svettas, hovar etc så kan jag ju svara på hur det vari här, men då är ju frågan vad som är högt överskott? Dubbla tabellbehovet, trippla tabellbehovet, en kvot över X eller äver X gr SRP/kg ts etc?

Så, vad menar just ni med 'högt/mycket överskott'? =)
Eftersom mitt grovfoder inte ännu är analyserat så har jag ingen aning om hur stort (det troliga) överskottet är. Det är ju dessutom bara en av 11 hästar som reagerat, så jag antar att det är individuellt hur mycket de tål.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Hur kan man tro att man har proteinöverskott om man inte har analys på grovfodret???
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Har två unghästar hemma som fick både lucern och krafft protein ett tag,och dom svettades rejält på nätterna tills Krafft proteinet plockades bort helt!
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Om man har lite koll på när det är skördat så kan man i många fall gissa någorlunda i vilken ände av skalan proteinvärdet ligger.
Jag har hittills aldrig stött på någon andraskörd med låga proteinvärden. Detta är dessutom skördat tidigt i gräsets utveckling. Sen kan man ju också se hur hästarnas hull och muskulatur påverkas av det, även om det tar längre tid innan det syns några stora skillnader.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Eftersom mitt grovfoder inte ännu är analyserat så har jag ingen aning om hur stort (det troliga) överskottet är. Det är ju dessutom bara en av 11 hästar som reagerat, så jag antar att det är individuellt hur mycket de tål.

Mm, jag har gett (vad jag vetat om, bete är ju en öppen fråga) 3 ggr tabellbehovet av protein utan att se några negativa effekter på just de hästarna dock. I reda siffror så 714 gr SRP till en med tabellbehov 240 gr t ex (ids inte räkna ut de tidigare). Den hästen har inte uppvisat ett behov högre än tabellbehov, det har dock de andra, som dock fått överskott över uppvisat verkligt behov med (sådana där hästar som helt enkelt funkat bäst på en högre kvot, och/eller har haft ett MJ som legat högt över tabellerna, och där det funkat bäst att låta proteinet 'följa med' upp).

Men just nu får ponnyn 2.55 gånger sitt tabellbehov protein, han har ett MJ-behov under tabell, och har funkat lika på tabellbehov protein som överskott på upp till 3 ggr det. Inte märkt någon skillnad alls faktiskt, varken positiv (typ det vissa lyckliga ägare till lättfödda hästar vittnat om, att de går NER om de får högt med protein) eller negativ (typ det vissa olyckliga ägare till lättfödda hästar vittnat om, att de går UPP om de får högt med protein) och heller inga problem med gallor/svullnader/svettningar/kisseri/törst/ork etc.

Men det är alldeles säker väldigt individuellt, som med allt annat.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Ja värdena var abnormt mkt högre än mitt normala hö, och det var innan betet. Jag kommer inte ihåg men det rörde sig om en 10 20 ggr mer än jag vill ha i höet och jag analyserade det nån vecka efter jag börjat fodra med det. Ibland är det svårt när man får brist på hö och det här höet var kanonfint hygieniskt sett och det var värt mycket den sommaren:)
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Jag syftade på Sputniks inlägg "Stoet som var värst svullet fick problem med sönderfall i hovarna, som tur var inte fång, men hovarna ramlade sönder så hon fick gå på bete i 2 månader tills jag kunde sko henne igen." där hon har relaterat sönderfall i hovarna till högt proteinvärde. :)

så då skulle betet inerhålla mindre protein då?
hur går det ihop? färskt gräs högre värden
 

Liknande trådar

Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 453
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 160
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Fick nyss ett obehagligt telefonsamtal från min nye stallägare om att min häst har ont i magen. :cry: Vi flyttade till det nya stallet i...
2
Svar
22
· Visningar
1 905
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp