Svettas - klippning

G

Gisburne

Vet inte vad jag ska göra med lilleman - han svettas floder på nätterna och när han är blöt kan inte min klippmaskin få grepp om pälsen. Han torkar inte upp ordentligt på dagarna, eftersom det kommer regn och dis hela tiden, och om jag lägger på ett svettäcke blir han ju bara ännu varmare! Jag vill börja köra honom igen nu, efter en lång tids vila, men den går ju inte när han är svettig redan när han kommer ur boxen...

Stallet har 5-6 meter i takhöjd med glespanel som börjar cirka 2,5 upp och går hela vägen till taket. Stalldörren har en glipa på cirka 40 cm i underkant där det fläktar bra och precis utanför lillemans box står gödseldörren på glänt. Alla väggar är oisolerade, bara vindtäta runt hästarna så de ska slippa stå i drag. Det går inte att öka luftgenomströmningen, för den är redan kanonbra, men ändå svettas min stackars ponnygubbe!

Vad gör man? Tar en sax och klipper bort pälsen eller? Törs inte ha honom ute ensam på nätterna, vill inte ha en lös hingst i byn...

Sv: Svettas - klippning

Gud vad jag känner igen detta, jag har precis samma problem med mina shettisar. Har tyvärr inget bra tips o ge men tar gärna emot bra förslag.

det låter ju knappast normalt att hästen svettas på natten?

Du kan ju låta han stå inne en dag så han torkar och sen klippa. Annars vet jag inte.

Normalt? Han har lite övervikt och pälsen är tjock som två björnpälsar... Jag tycker inte att det låter så osannolikt att han svettas, eftersom det utomhus är nära 10 grader och säkerligen någon eller ett par grader till inne i stallet. Han är kry i övrigt, till och med hans krångliga mage börjar stabilisera sig lite nu.

Spände för och gick ut och skrittade lite med vagnen nyss, med några få steg i trav, och han blev som en helt ny häst på 2 röda sekunder! :D Han bockade, sparkade bakut och "krumbuktade sig" titt som tätt, och särskilt när hundarna låtsasbråkade runt fötterna på honom! :rofl: Men han fick ju inte hålla på så mycket, eftersom jag inte ville att han skulle bli ännu svettigare...

ja med den pälsen är det nog inte så konstigt att han svettas :) .. men nån gång på dagen kan man väl kanske gå ut och gå med hästen så att den blir såpass varm så att den torkar upp men inte såpass att den blir för varm och börjar svettas?..eller kan du inte lägga ett ofodrat regntäcke bara över en dag när det regnar eller svettas han då också?

Jag vet inte hur du hade tänkt att den skulle torka om man är ute o går med den när det regnar hela dagarna? Att sätta täcke på björnpälsen är inget bra. De svettas ännu mer kan jag säga.

men det kan ju inte regna alla dagar och precis hela tiden? min häst har också mycket vinterpäls och går utan täcke på dagarna så han blir blöt, men efter en skrittur så är han alltid torr..

Jag skulle tagit en sax och klippt bort så mkt som möjligt, sedan låtit honom stå inne och torka (för klipper du så mkt du kan lär han ju göra det...) När han sedan är torr (och ren) kan du klippa med klippmaskinen! :idea:

Jag har en unghäst (nsv) som ser ut sådär (fast inte överviktig) Han blir också jättevarm, men då går han och lägger sig i värsta leran i hagen. Kyler av bra! :crazy: Som tur är så går han på lösdrift och är för ung att ridas/köras ännu! När han blir äldre och skall användas så gäller det att klippa i god tid, innan man hinner få det här problemet!

Har precis samma problem med mitt kallblodssto. Hon är aldrig torr nog så man kan klippa henne. Vet inte vad jag ska göra, men funderar snart på att ta fram hårtorken eller nåt. Kan ju hoppas på 15-20 minus men det verkar inte som det blir det någon gång...
Har aldrig haft det här problemet med nån annan häst, har ett vbl och en arab också och dom svettas inte... men det är ju iofs skillnad på en arab och ett kallblod i pälsväg också;) ....Hon är rätt så gammal (17 år) och hade ganska mycket päls på sen-sommaren då jag köpte henne. Har hört att dom kan ha problem med sköldsportkörteln om dom vill sätta onormalt mycket päls och inte släppa ordentligt på sommaren....Någon som vet nåt om det??

Hej!

Kan du inte prova att torka honom med en hårtork (inställd på att blåsa sval luft förstås)? Om du bara kan få bort lite päls på bogen kanske han slutar svettas tillräckligt för att resten ska torka upp.

Du kan också prova att först grovklippa medhårs, det funkar i bland.

Vad händer om du har på ett ofodrat regntäcke på dagen?

Som Svea skrev så kanske du kan klippa bitvis- snyggt:p
o på så sätt få den att torka upp sig runt det klippta.

till nästa år får du nog mota Olle i grinden o börja att klippa tidigare

*Hur blev det såhär?
Katten satte sig på tangentbordet.
Hur får jag bort allt tomrum?

-

Det första jag tänker på är att det normalt sett så här års är mkt kallare än vad det är nu. Många hästar har redan satt en ordentlig vinterpäls som är lite överdimmensionerad för tio plusgrader :smirk:
De svettas då helt enkelt. Det bästa är nog att försöka klippa så de inte svettas men kanske inte helklippa om man tänkt att de ska gå otäckade senare i vinter. Kan inte din och TS häst stå inne en dag så de hinner torka och sen bara klippa lite på halsen och lite under magen så de inte svettas så lätt sen?

Min helklippta häst har bara ett fleece täcke på inne så det är ju inte så konstigt om era oklippta hästar blir lite varma inne även utan täcke ;)

Har hört att dom kan ha problem med sköldsportkörteln om dom vill sätta onormalt mycket päls och inte släppa ordentligt på sommaren....Någon som vet nåt om det??

Sjukdomen jag tror du tänker på är Cushing och det är en tumör i hypofysen inte sköldkörteln. Sök på Cushing här eller på Google så finns det massa info.

/Maria

Min ponny svettas med nu inne i stallet. Men vi har sån tur att det inte regnar här på dagarna. Så hon torkar upp ute på dagen. Mitt problem är istället att jag inte äger och inte har pengar till en klippmaskin just nu. Ska testa med hundens men misstänker att skären är för slöa. :crazy:

/Maria

Tack för tipsen. Dessvärre äger jag ingen hårtork och har inte riktigt råd med en nu... :smirk: Och klippmaskinen är en slö en som blir överhettad lite titt som tätt. Jag HAR en dyr flera-tusen-kronors klippmaskin, men den har aldrig fungerat och jag har varit för lat för att lämna in den på felsökning/lagning. Det kostar ju det också...

Men jag prövade med den slöa maskinen igår kväll, efter att pälsbollen fått ha sitt (fodrade) regntäcke på sig under dagen. (Ofodrade regntäcken till shettis, förresten - var hittar man såna?) Jag lyckades klippa lite runt bogen och bringan, men när jag kom till motsatt sidas bog tog kraften slut och jag var tvungen att sluta. Så ni kan ju tänka er hur "snygg" lilleman är idag! Tänkte fortsätta med evighetsgörat ikväll, men jag är inte så hoppfull att bli klar idag heller. Det tog typ 4 separata tillfällen á 2 timmar vardera att klippa fullblodets litegrann runt bog/bringa/mage/hals... Så ni förstår hur jäkla slö maskinen är! :devil: Den klipper typ bara med ena sidan av skäret, och man måste luta den i exakt rätt vinkel mot skinnet (som måste vara sträckt) för att den ska kunna klippa av stråna! *suck*

Dum fråga kanske men hittade ingen info om det. Är skären slipade på maskinen? Annars - slipa dem och se om det inte gör skillnad! Även med en kvick maskin med kraftig motor så är det helt hopplöst att försöka klippa med slöa skär, det blir som du beskriver.

De kan mycket väl vara slöa, maskinen hr jag haft i ett flertal år, men inte använt sedan några vintrar tillbaka. Men jag vet inte om det är värt att slipa dem, för maskinen blir som sagt överhettad nästan hela tiden, och den är nog nära pensionsåldern...

men det kan ju inte regna alla dagar och precis hela tiden? min häst har också mycket vinterpäls och går utan täcke på dagarna så han blir blöt, men efter en skrittur så är han alltid torr..

Hm, vart i västra götaland bor du?:p
Här har det regnat typ heeela tiden och våra hästar har inte varit torra på flera veckor snart känns det som! Men idag var det faktiskt inte regn och två av mina var hyfsat torra, men den ena.. Ja han tyckte att det passade bra med gyttjebad just idag så han blev ju inte torr..

TS: Jag hade nog klippt rejält med saxen och hoppats att han torkat upp och klippt sen. Förstår hur du har det, mina torkar inte heller över natten... :crazy:

Det kostar ca 450 kr att slipa bladen, men du kan hyra en.

maskinen blir överhettad pga att det går trögt.
Du måste smörja med spec.klippolja ca. var 10:e minut.

Se till att den är rengjord o att inte luftintaget är igensatt med hår.

*KL*

450 kr för att slipa bladen skulle jag betrakta som rena rånet! Jag har aldrig betalat mer än ca 80 kr/skäruppsättning. Jag slipar 6 skäruppsättningar (dvs över- + underskär) per gång och DET brukar landa på ca 450 kr..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka