Svettas - klippning

Sv: Svettas - klippning

Kan du PM:a mig var du gör det?

Japps, men inte idag. Måste be pappa kolla på fakturan vart de egentligen skickas, jag har inte skött det sen LG produkter slutade slipa hundskär (alla skär går till samma ställe) . Det är hans företags hund som jag trimmar, så företaget som betalar slipningen av alla skären. Priset är dock inkl moms.

Senast ändrad:

Tack!:)
Klippte min ena för 3:e ggn i år o i den här takten tar nog skären stryk fort plus att jag har låtit maskinen ligga fuktigt hela hösten:o

Jag har provat att smörja den, det blir bara sämre av det. (Har följt anvisningarna i manualen, men det blir bara sörjigt och håren fastnar ännu mer.) Och jag öppnar "huvudet" på den då och då och tömmer den på hår, men det hjälper inte heller. Den har inget "luftintag" så som dyrare maskiner har, utan det enda stället man gör rent är under "huvudet". Den är ifrån Börjes, behöver jag säga mer? :angel:

Har du gjort rent bladen då? Som sagt, har du aldrig slipat skären tror jag att du vinner MYCKET på att slipa dem, för med slöa skär klipper inte nån maskin bra alls.

Det finns bladtvätt att köpa, man häller upp lite, sätter ner bladen och kör en stund i lösningen. Sen tar man upp, låter rinna av och dunsta/torka.

Men, börja slipa dem!

Kan någon här rekommendera en bra men billig klippmaskin för häst (hundens gick inget bra på min ponnys päls - hon är islandskorsning och har Cushing så ni kan ju tänke er hur tjock den är :angel: )? Vill kunna göra spårklippning i tjock ponny päls.

Har insett att jag nog kommer få köpa en. Eller får väl önska mig en i julklapp.

Med sladd gärna. Och helst inte dyrare än 2000:-.

/Maria

Vad var det för hundmaskin du provade?

Jag har nu numera en Moser Max 45, och sålänge skären bara är slipade så tar den både tjock och smutsig päls utan problem. Däremot tar det lite längre tid om man har de smalare hundskären, än om man köper extrabreda skär.

Dock så Oster Golden A5 var rätt hopplös på tjock päls, Mosern har dock bättre motor. Den har sladd, är liten, lätt och tyst och kostar ca 1500 kr med ett skär.

Att hitta en rejäl, bra kreaturssax under 2000 kr är värre, men har för dålig koll för att uttala mig säkert. Sen jag insåg att Moser Max:en fungerade har jag slutat använda hästsaxen, den är så mycket tyngre så mycket bekvämare med den lilla nätta. Det du ska kolla är motorns styrka, ju starkare motor dessto bättre.

En klippmaskin bör ha en motorstyrka på åtminstone 100W om man ska klippa ponnyer och kallblod, annars orkar den inte tugga sig igenom pälsen.

Jula har en riktig hästklippmaskin för 1500 pix, som klipper helt OK.

Den köpte jag på rean, för 999 kr! :banana:
Funkar dunderbra till min gubbe, kbltravare. Även helklippning fblarab.

hehe...skaraborg!
det regnar lite då och då men inte hela tiden..men det blåser desto mer..

hmm...kan det vara så att det är fuktigt i stallen/regn som blåser in och att det är därför hästarna inte torkar?? jag har min häst i varmstall och här står lite alla möjliga hästar, även shettisar och islandshästar och de blir inte svettiga över natten..iofs så är det ju olika från häst till häst..:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka