Svett och kondition

G

Galadriel

Hur är det egentligen, hänger svett och kondition ihop?
Är det så att en häst med dålig kondis börjar svettas tidigare än en häst med bra kondis? Svettas de hästar med dålig kondis mer än de med bra kondis?

Sv: Svett och kondition

Tror att det är individuellt, precis som med människor. Märkte det på ridskolehästar, de svettades väldigt olika trots att de gick lika mycket och var i lika bra kondition.

Lite kuriosa angående människor och svettning förresten: ju mer muskler, desto mer svett. Har märkt det på mig själv, när jag började träna rejält och min muskelmassa ökade, svettades jag ofantligt mycket mer. Kan tänka mig att det fungerar lite på samma sätt med hästar, men är inte säker.
Svettningsförmåga är också något man kan öva upp - när idrottsmän ska tävla i riktigt varmt klimat, bastar de ofta regelbundet innan resan för att sätta igång svettningsförmågan så att de inte ska få värmeslag.

Att mycket svett betyder att hästen är i sämre kondition än en häst som svettas mindre, tror jag absolut inte stämmer.

Har inte bra kondition att göra med hur snabbt din puls går tillbaka till normal??
Har du bra kondition går den fortare tillbaka men har du dålig, tar det längre??
(från en som verkligen inte vet)
Tror inte det har med när/var och hur du svettas.

Beror ju en hel del på hur hästen är oxå. Vissa hästar börjar svettas bara man ridit i fem min.. fast man bara har skrittat.. men dom kan gå o stressa upp sig sjelva så dom svettas väldigt mycke.. o då spelar det ju ingen roll hur vältränade dom är.. dom svettas snabbt o mycke iaf.

Medans andra då kan vara väldigt coola o inte börjar svettas fort alls.. men kan ha dålig kondis o då bör man nog inte bara kolla på hur fort eller mycke hästen svettas.. bör nog ta det lugnt me en med dålig kondis även om dom inte svettas så mycke.. tror jag iaf ;)

Vad jag har lärt mig beror det mer på "förmågan" att "svettas av" - ju bättre kondition desto snabbare slutar man svettas (oavsett hur mycket man svettades under själva ansträngningen).

Det har jag fått lära mig också.
Desto bättre kondition hästen har, desto snabbare "coolar" den ner efteråt. Oavsett hur mycket den svettats under själva ansträngningen . .

Min häst har superkondis, och svettas väldigt mycket. Det hänger inte ihop på henne, mer på att hon är väldigt temperamentsfull och just nu på att hon har för mkt päls för väderleken när hon arbetas. Ska klippa henne nu i helgen.
Hon kan svettas av en lugn tur.
Tror det är väldigt individuellt.

Så är det för människor, så det borde ju vara samma sak med hästar.

kicki71 skrev:
Har inte bra kondition att göra med hur snabbt din puls går tillbaka till normal??
Har du bra kondition går den fortare tillbaka men har du dålig, tar det längre??
(från en som verkligen inte vet)
Tror inte det har med när/var och hur du svettas.
Att ha bra kondition innebär att dina muskler och lugnor är tränade och okrar anstränga sig, och om de är tränade så återhämtar de sig såklart även fortare.

Galadriel skrev:
Hur är det egentligen, hänger svett och kondition ihop?
Är det så att en häst med dålig kondis börjar svettas tidigare än en häst med bra kondis? Svettas de hästar med dålig kondis mer än de med bra kondis?

Kondition och svett hänger inte ihop fult så mcyket, hur mycket en häst svettas är inviduellt, olika hästar har olika lätt för att börja svettas och svettas olika mycket.

Jag var lite orolig för min häst förra vintern då han flåsade enorm mkt för väldigt lite ansträngning jämfört med de andra hästarna medan han däremot inte svettades speciellt mkt. Jag frågade veterinären hur det var och hon svarade att en del hästar varvar ner genom att svettas mycket medan andra flåsar mer istället. =)

Tror att det är både och. En häst med dålig kondition kan ju börja svettas långt före den brukar göra när den är i god kondition. Samtidigt så lär sig kroppen att svettas bättre när det behövs, på en häst som är i god kondtion och van att arbeta. Då kan den vid t.ex. varmt väder svettas redan från början så att säga, för att se till att förebygga behovet och svalka musklerna redan från början. Sedan tror jag att det är oerhört individuellt med. Ett bättre sätt att se hur kondtionen är tycker jag är att se hur hästen andas.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 588
Senast: Migo
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 209
Senast: Caoimhe
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama