Svetsa axel

Cautia

Trådstartare
Min gamla Brenderup -88 boggi har en ca 20-30 cm spricka i ena axeln.
Får man svetsa ihop sprickan? Blir det tillräckligt hållbart?
Känner inte riktigt för att lägga pengar på en ny axel till ett så gammalt släp.

Sv: Svetsa axel

Jag hade aldrig gjort det, inte i ett släp där man ställer in sin käraste ägodel i.
Hade det varit ett vanligt flaksläp så kan jag gå med på att du svetsar en axel, men f*n inte när det är en hästtransport som man har levande djur i.

Vem skall stå till svars om det inte håller, du kan få svetsen att hålla men du försvagar samtidigt materialet precis ijämte svetsen betänkligt.
Så vill man riskera nåt så ät det upp till var och en.
Huruvida det är lagligt att göra det är en annan fråga, tror det är som med mycket annat att det beror på vilken besiktningsman som besiktigar släpet.
Det skall i så fall vara fackmannamässigt utfört, ja vad är det, det är en tolkningsfråga.

Mina föräldrar hade samma sak med deras släp, spricka i axeln, var bara att byta hela axeln, inget att ens fundera på. Det valde mellan att antingen byta axel eller köpa ett nytt släp och de var billigare att helt enkelt byta axel.

Byt axel. Eller för den delen: byt släp om det inte känns frestande att lägga pengarna på ett så gammalt släp.

byt axel eller släp vilket som nu blir billigast, hade aldrig vågat ha en häst i ett släp med dålig axel.

Beroende på skicket på släpet i övrigt så kan det löna sig att byta axel. Du vet ju vad du har och vad som är gjort med ditt släp.
Köper du ett annat beg släp så kan det snabbt rusa iväg med reparationer.
Jag bytte axel + påskjutsbroms på min gamla Dino. Den har rullat drygt 10år efter det.
// Linda

Tack för alla svar. Jag vill definitivt inte utsätta mina hästar för onödiga risker. Tanken är nu att besiktiga släpet med den befintliga axeln (som min sambo har svetsat ihop). Då får vi reda på om det finns ytterligare fel som behöver åtgärdas. Är det enbart ena axeln som behöver bytas så gör vi det, är det fler fel så ger vi nog upp det här släpet och skaffar ett nytt.

Tack för alla svar. Jag vill definitivt inte utsätta mina hästar för onödiga risker. Tanken är nu att besiktiga släpet med den befintliga axeln (som min sambo har svetsat ihop). Då får vi reda på om det finns ytterligare fel som behöver åtgärdas. Är det enbart ena axeln som behöver bytas så gör vi det, är det fler fel så ger vi nog upp det här släpet och skaffar ett nytt.

Nyfiken på hur det gick? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 399
Övr. Djur När min robo dog för ca 1 år sedan tänkte jag nu blir det ingen ny. Men nu säger det i hamstertarmen igen och två guldhamster honor...
Svar
4
· Visningar
890
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 180
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka