Sveriges ridgymnasium

nattrexx

Trådstartare
Hej! Nu står valet inför gymnasiet, ska gå hästinriktning. Jag gillade verkligen Sveriges ridgymnasium kungsbacka! Jag ska ta med min egen häst men det var en grej jag tänkte på.. Hästarna står i grushage och de får inte matas medan de är ute. Vad jag har hört så går hästarna ute ca 5 timmar om dagen. Jag skulle vilja veta om någon av er går/har gått där och tagit med sin häst och hur hästarna reagerar på att få gå själv/två och två i en grushage så få timmar om dagen. Eller om man får ha sin häst ute längre om man bara tar ut och in själv då. Jag hann inte ställa alla frågor när jag var där och det skulle vara bra att fråga någon annan som gått där oxå. Tacksam för svar :)
 
Jag gick visserligen i Varberg men upplägget är detsamma på alla deras gymnasium. Man får välja om man vill ha sin häst ensam, med en kompis eller i vissa fall även tre hästar i en hage. På vår skola fanns det ett par större hagar där det va tillåtet.
Antingen gick hästarna ute mellan ca 8-12 eller 12-16. Jag valde dock att ha min häst ute under båda "passen" men fick då sköta in och utsläppet själv under lunchtid. 7-8 timmar i hage va dock långt ifrån tillräckligt och det slutade med 750kg häst som sprang över och bokstavligt talat slet av armar på dom yngre eleverna när dom skötte morgonutsläppet.
 
Jag går andra året på ett ridgymansium och rekommenderar det inte, har haft min egna häst här under första året. Håll hästarna på fritiden istället, det är bättre. Det är otroligt mycket drama i vår tjejklass och det är ingen rolig vardag, vill inte gå in på detaljer, men jag är otroligt trött på det, sedan så blir man väldigt isolerad ifrån omvärlden om man bor på internat. Naturbruk är en rolig linje, men jag ångrar mig väldigt mycket nu eftersom att jag måste plugga till basåret efter studenten! Lycka till med ditt val!
 
Jag går andra året på ett ridgymansium och rekommenderar det inte, har haft min egna häst här under första året. Håll hästarna på fritiden istället, det är bättre. Det är otroligt mycket drama i vår tjejklass och det är ingen rolig vardag, vill inte gå in på detaljer, men jag är otroligt trött på det, sedan så blir man väldigt isolerad ifrån omvärlden om man bor på internat. Naturbruk är en rolig linje, men jag ångrar mig väldigt mycket nu eftersom att jag måste plugga till basåret efter studenten! Lycka till med ditt val!

Jag vill verkligen jobba med hästar så jag tror ridgymnasium kommer passa mig perfekt :) Men jag måste ta med häst eller sälja (vilket inte är ett alternativ för mig) Men jag ska försöka prata med skolan om hage osv. Det var ju synd att det inte blivit som du tänkt dig :/ Men jag hoppas såfall på bättre tur! :)
 
Var liknande upplägg på min skola (berga naturbruksgymnasium) och gillade det inte alls. En tjej hade sin häst i ett stall i närheten, var cykelavstånd dit vilket var väldigt smidigt och hästen trivdes jättebra. Så det kanske kan vara ett alternativ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 129
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 811
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 630
Senast: Willys
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 049
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp