Bukefalos 28 år!

Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Förövrigt tycker jag att det är ett urkasst argument att skylla på priset och sen köpa importerat kött. Jag har levt långt under existensminimum i flera år och kunde ändå köpa huvudsakligen ekologiska varor och enbart svenskt, lokalslaktat utegångskött. Har man inte råd att köpa kött som är bra kan man äta vegetariskt! Svenskt kött är inte lyx, det är vad som borde vara norm. Det billiga importköttet är billigt i disken kanske, men dyrt om man ser till vad man får offra tidigare i produktionsleden.

:bow: :bow:

Jag tror att vi måste sluta se kött till varje måltid som en rättighet.
För mig är att köpa import-kött för att svenskt kött är "dyrt" lite samma som att skaffa ett djur man inte har tid/råd med - djuret blir lidande men jag får ju något att gosa med. :crazy:

*KL*

Ang. priset så är det väl så att tillgång och efterfrågan som styr, som alltid, och då är det ju ur ett rent ekonomiskt perspektiv självklart att affärerna tar "så mycket de kan". Och så länge folk köper import-kött (alternativt så länge det är lagligt att sälja) så kommer det finnas i affärerna.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

kl
jag köper blandfärs 50/50 för 55 kr/kg ...närproducerat kött slaktat på gårdsslakteri
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Så sant!!!

Svenska bönder följer spelreglerna kring djurens mående, vilket de utländska (många gånger!) struntar i....

Genom att köpa svenskt bidrar man ju faktiskt till att djur får ett drägligt liv, och tvärtom...

Välmående må vara en sak. Finns säkerligen utländska djur som växer upp och slaktas under helt ok förhållanden också. Men de djuren håller inte svenska landskap öppna, gör oss oberoende av livsmedelsimport och ger bra arbetstillfällen här i Sverige. Det är mycket man förlorar genom att välja billigt irländskt, tyskt och danskt kött... Man saknar inte kon förrän båset är tomt - jag hoppas att vi inte fortsätter vara så korkat kortsiktiga i våra val att vi kommer sakna kossorna i framtiden.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

okej ibland kan det dofta lite diesel om det och även smaka diesel om det det är bra att åka till närmsta lastbilsparkering och sen när man är dör så fixar man spriten oxå
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Välmående må vara en sak. Finns säkerligen utländska djur som växer upp och slaktas under helt ok förhållanden också. Men de djuren håller inte svenska landskap öppna, gör oss oberoende av livsmedelsimport och ger bra arbetstillfällen här i Sverige. Det är mycket man förlorar genom att välja billigt irländskt, tyskt och danskt kött... Man saknar inte kon förrän båset är tomt - jag hoppas att vi inte fortsätter vara så korkat kortsiktiga i våra val att vi kommer sakna kossorna i framtiden.

Det håller jag helt och hållet med om!!!

Om svensk produktion försvinner så är vi helt beroende av den utländska marknaden vid en ev kris t ex.
Man bör också tänka på att det är en hel massa jobb (välfärd) som försvinner i Sverige när bönder tvingas lägga ner. Det drabbar ju även kringverksamheter som slakterier, mejerier etc.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Välmående må vara en sak. Finns säkerligen utländska djur som växer upp och slaktas under helt ok förhållanden också. Men de djuren håller inte svenska landskap öppna, gör oss oberoende av livsmedelsimport och ger bra arbetstillfällen här i Sverige. Det är mycket man förlorar genom att välja billigt irländskt, tyskt och danskt kött... Man saknar inte kon förrän båset är tomt - jag hoppas att vi inte fortsätter vara så korkat kortsiktiga i våra val att vi kommer sakna kossorna i framtiden.

Ja, det finns garanterat - men jag är mycket tveksam till att köttet från de djuren som någonsin exporteras till skämspris.

Jag håller med helt i övrigt. För övrigt är jag också väldigt glad att mjölkbönderna börjar får bättre pröjs - äntligen!
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Tänkte på det innan jul.

Jag kollade in de olika julskinkorna på Ica Maxi, fanns verkligen hur många olika sorter som helst.

Det som jag blev överraskad över var att det fanns svenska alternativ som var riktigt billiga, har för mig att en sorts svensk skinka kostade så lite som 39 kr kilot. Det är verkligen INTE dyrt.
Visst fanns det även dansk skinka för 29 kr kilot men över lag var det faktiskt mest svenska alternativ.
Så nej, jag tycker inte att svenskt kött är dyrt.

Själv är jag kräsen, ska jag äta kött så ska det vara från djur som haft det bra. Därför blev det kravskinka, då kan jag äta min lilla bit med gott samvete.


Sen blir jag upprörd över de som hellre äter billigt utländskt "lyx"kött till vardags än att köpa vanligt svenskt kött.
Det är så egoistiskt så jag vill kräkas.
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Jag fick spader på min lokala butik när de hade fått in ett parti kött med märkningen att det var Ort-köttet (dvs den orten jag bor på), sen när jag tittade närmare så såg jag att ursprungsland var allt annat än Sverige, det var bara (om)packat på denna ort. De blev jätteupprörda i butiken och plockade bort allt detta kött från hyllorna direkt - när jag stod och såg på. De kände sig lika lurade som jag
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Min sambo menar att det är högst aktuellt och att det väldigt ofta diskuteras inom lantbruksvärlden men att det tyvärr inte verkar nå ut till gemene man.
Vore bra om det kunde debatteras mer!
 
Sv: Svenskt kött är inte så dyrt, eller?

Nej, svenskt kött är definitivt inte för dyrt! Som vanligt får man vad man betalar för och kvalitet kostar!

Vi köper främst lokalproducerat gräsbeteskött - just för kvalitetens skull. Det enda utländska är t ex serranoskinka och tysk salami, samt någon gång lamm från Nya Zeeland (har varit där och sett hur bra lammen har det på de ENORMA grässlätterna.) Visserligen lång frakt för lammköttet, men vi "klimatkompenserar" genom att inte köpa utländsk frukt.
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 278
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 663
Senast: Tofs
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 812
Senast: tanten
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
29 017
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp