Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det stämmer nog. Gevalia betyder Gävle på latin och Zoegas fabrik ligger i Helsingborg.Löfbergs, Gevalia eller Zoegas beroende på vilken del av Sverige man bor i. Jag har ingen källa men fick höra när jag jobbade i mataffär att Sverige är rätt uppdelat när vi kommer till vilket av de tre märken vi dricker. Jag har för mig att det var Zoegas i söder, Löfbergs i väster/Värmland och Gevalia i öster eller något sådant.
Löfbergs (med ö:et) känns väl mest exotiskt att ta med utomlands?
Jag har en kollega i USA och vi brukar skämta med varandra då vi genomlidit en "hysteriskt stressad" vecka så ska vi bjuda varandra på en eller två REJÄLA drinkar nästa gång vi ses
Igår såg vi så slutet av veckan och jag drog som vanligt igång med "time for a drink or TWO" när Fredagen börjar närma sig
Kollegan sa då: I would like some "real Swedish coffee"...
VAD är "svenskt kaffe"? Jag dricker själv inte kaffe... överhuvudtaget
Och jag ska om någon månad åka över till kollegan i USA - tänkte då överraska med ett eller två REJÄLA paket "Swedish Coffee"..
Så Ni kaffedrickande Bukefalister: Vad är "Swedish Coffee"?
Vilken sort bör jag köpa med mig? Finns ju väldans många sorter
Skånerost är ju gott!! Vad snackar du om?För mig är svenskt kaffe det uräckliga Zoegas Skånerost. Vill du inte avskräcka den stackarn totalt, välj någon mellanrost.
Zoegas är skånskt kaffe,inte svensktFör mig är svenskt kaffe det uräckliga Zoegas Skånerost. Vill du inte avskräcka den stackarn totalt, välj någon mellanrost.
Det beror på vattnet. Det går (enligt alla jag pratat med, dricker inte själv) inte att dricka tex Löfbergs lila i Skåne då det är uräckligt. Högre upp i landet kan dock samma personer tänka sig att dricka det.Löfbergs, Gevalia eller Zoegas beroende på vilken del av Sverige man bor i. Jag har ingen källa men fick höra när jag jobbade i mataffär att Sverige är rätt uppdelat när vi kommer till vilket av de tre märken vi dricker. Jag har för mig att det var Zoegas i söder, Löfbergs i väster/Värmland och Gevalia i öster eller något sådant.
Jag har en kollega i USA och vi brukar skämta med varandra då vi genomlidit en "hysteriskt stressad" vecka så ska vi bjuda varandra på en eller två REJÄLA drinkar nästa gång vi ses
Igår såg vi så slutet av veckan och jag drog som vanligt igång med "time for a drink or TWO" när Fredagen börjar närma sig
Kollegan sa då: I would like some "real Swedish coffee"...
VAD är "svenskt kaffe"? Jag dricker själv inte kaffe... överhuvudtaget
Och jag ska om någon månad åka över till kollegan i USA - tänkte då överraska med ett eller två REJÄLA paket "Swedish Coffee"..
Så Ni kaffedrickande Bukefalister: Vad är "Swedish Coffee"?
Vilken sort bör jag köpa med mig? Finns ju väldans många sorter
Brukar beställa Gevalia över nätet i US. Alltså, den görs i USA och det är en väsentlig skillnad i både utseende och smak.
Med reservation för att vattnet i Florida är så in i h-vete klorerat så smaken kan ju aldrig bli som det vi får i Sverige.
Jag brukar be mor och far ta med zoegas skånerost när de kommer över - men som folk säger är nog huvudsaken att det är filterkaffe (inte superäckligt snabbkaffe som annars verkar vara normen i UK i alla fall) och minst så starkt att man inte ser botten på koppen!
Det var sa for 30 ar sedan ... och pa vissa stallen fortfarande, men numera med alla "fancy" kaffe sorter och kaffehus har det inte alls sant langre da man kan fa fantastiskt kaffe nastan overallt. VI I var lilla stad, med straxt under 40,000 innevanare har vi allt fran Starbcuks runt varje horn, till flera Duch Brothers, Pete's Coffee, och Seattle's Best ... SAMT flera typ "Tant Klara's Kaffee" med "drive thru" fonster. Att det dessutom finns en mangd kaffeer och restauranter med kaffe shop som serverar super gott kaffe gor inte saken samre.
Man kan kopa "rimmligt" gott kaffe till och med pa McDonalds och andra sadana kedjor numera men bara om man antingen ber om en "latte" eller liknande, ELLER om man ber att fa "extra shots" i sin mugg.
Det här med Skånerost har med vattnet att göra, det passar (är nödvändigt) där vattnet är hårt, t ex i Skåne, och motsvara då ungefär mellanrost (kanske lite mörkare?).
Det beror helt pa var i Florida man ar. Dar jag bott (St. Augustine, Daytona Beach, och Palm Coast) ar det inte mer klorerat an vattnet i Sverige. Daremot innehaller allt vatten i Florida sulfur, pa vissa stallen valdigt mycket sulfur, sa om vattnet inte ar klorerat luktar och smakar det vidrigt av ruttna agg
I St. Augustine har de aven en turist park dar de havdar att Ponce De Leon, som inte kom som en vanlig utforskare fran Spanien pa den tid det begav sig, han letade inte alls efter guld och adla stenar. Han letade efter Ungdommen's kalla ... och hittade den. Det som ar tricket, menar man, ar just sulfurn i vattnet.
Pa grund av den Sulfurn har alla jag kanner i Florida en egen filtrerings anlaggning i garaget ... och ibland under diskbanken ocksa, och hjalper inte det gor man kaffe pa flaskvatten.
Jag tror att @hastflicka har bott så långe i US att hon vant sig vid färgatvattenkaffeblask. Kaffet på Starbucks smakar ingenting (inte ens i Seattle). Det enda drickbara kaffe som jag fått overthere är svägerskans direktimporterade från Colombia som bryggs på vatten som stått i filterkanna (för att inte smaka badhus), det bryggs på "svenskt" vis.
Om @Capel inte kan få veta vilka preferenser för svenskt kaffe som kompisen har så tror jag också (tyvärr) på Gevalia mellanrost (kanske har de någon mellanmörk sort, numera tror jag att mörkare rostning är vanligast i Sverige). Själv föredrar jag mörkrost. Tyvärr blir det oftast från Zoegas (Mollbergs blandning eller Hacienda). Eller ännu hellre italienskt.
Det här med Skånerost har med vattnet att göra, det passar (är nödvändigt) där vattnet är hårt, t ex i Skåne, och motsvara då ungefär mellanrost (kanske lite mörkare?).
Ah, den frågan har inte jag fått. Jag brukar mest koncentrera mig på att inte få mjölk eller en massa socker i (vilket kaffeförsäljarna ibland häller i före kaffet ). Jag är inte så förtjust i rostningen på Starbucks heller, och då hjälper det nog inte att få mer bönor i kaffet. Men får testa nästa gång.Om jag inte lyxar till det med en macchiato eller liknande sa koper jag kaffe med 2 eller 3 extra shots. Da blir det perfect! De flesta "kaffe stallen" fragar hur manga shots man vill ha i vanligt kaffe numera.
Having said that: Det tunna Amerikanska kaffet ar suverant nar man anvander det som bordsdryck (vilket de gor har) och dricker det till maten ... da tar det inte over utan ar ett bra kompliment till nastan vilken mat som helst. Fast jag erkanner att det tog mig manga ar innan jag larde mig att uppskatta det.
I "Reglemente för kaffekokning" benämns Zoega "Urk" och jag håller fullständigt med.Zoegas är skånskt kaffe,inte svenskt