Svenskt bruksprov contra 70 dagars bruksprov Tyskland.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Vilket av proven föredrar du?
Och varför?

Har du erfarenhet av någon av dessa, så berätta!;)

Det skall vara saklig kritik, både posetiv och negativ.:angel:

Sv: Svenskt bruksprov contra 70 dagars bruksprov Tyskland.

Det sägs ju att det svenska testet är bevisat lika bra som ett 70-dagars test, men jag har aldrig sett några källor till detta eller hur det är jämfört.

För min del väger resultaten på ett 70-dagarstest MYCKET tyngre än resultatet på vårt bruksprov. Jag tycker det säger sig självt att man kan "besiktiga" en hingst bättre under lång tid. Dessutom är det många fler bedömningspunkter på ett 70-dagars. T ex temperament, terränghoppning, galopp i terräng osv.

Sån koll som man får på en hingst på 2,5 månad tycker jag inte man kan få på en vecka, hur man än gör...

Håller med Cyllene!
Det långa prover ger mer rättvisa åt hästarna än en vecka i helt ny miljö kan göra.

Jag håller med, ett långt prov visar naturligtvis fler sidor hos hingstarna, som kanske inte kommer fram i ett kort prov.

Sen å andra sidan vet jag inte om det skulle göra så stor skillnad i slutänden, vilka som godkänns.

Däremot är det alltför stora skillnader i traditionen för hästhållning i våra länder för att vi ska kunna göra om vårt eget bruksprov till något liknande det tyska.

Kan tillägga att dagens avgifter för ett 70 dagars prov på Celle, kostar 30 euro dagligen, + 300 euro i provavgift.
Alltså 2400 euro, för ett 70 dagars prov.:bow:

Jag är inte helt säker över vad det kostar i Sverige, men det är något liknande.

Det som krävs för ett 70 dagars prov är att hingsten är inriden.

Det kan jag också hålla med om. Så även om man skulle fördra ett längre prov är det långt ifrån säkert att det går att genomföra här.

Jag håller med, ett långt prov visar naturligtvis fler sidor hos hingstarna, som kanske inte kommer fram i ett kort prov.

Sen å andra sidan vet jag inte om det skulle göra så stor skillnad i slutänden, vilka som godkänns.

Däremot är det alltför stora skillnader i traditionen för hästhållning i våra länder för att vi ska kunna göra om vårt eget bruksprov till något liknande det tyska.

På ett sätt kan jag hålla med dig, men det är dags att förbättra vårt system.
Det är en vansinnig belastning för hingstarna, att under så få dagar visa upp sina talanger.

Håller också med att 70dagar måste vara mycket bättre.Tror idag att man kan missa en del bra hingstar med vårt prov då de endast har en chans-10 minuter-på sig.Om dom misslyckas då är dom körda men tycker inte det behöver vara en dålig häst för det.Dom är ju faktiskt bara 4 år och mycket kan hända under dessa få minuter.Idag vill man ju ha väldigt känsliga hästar och det är en balansgång mellan reaktionssnabb och tittig.Om dessa hästar fick lite mer tid på sig kanske det skulle gå bättre.

Som jag ser det är det endast ekonomin som skulle hindra oss från att ha ett längre prov.I tyskland är det ju som sagt inte så dyrt vilket också gör att fler kan lämna sina hingstar till prov.Här ska man betala drygt 20000 för några dagars prov och sen måste man dessutom avlöna en som utbildar och visar hästen.Har hört siffror på närmare 100000 inkl allt från personer som visat hingst.

Det sägs ju att det svenska testet är bevisat lika bra som ett 70-dagars test, men jag har aldrig sett några källor till detta eller hur det är jämfört.

Ett lästips är Genetic parameters for traits at performance test of stallions and correlations with traits at progeny tests in Swedish warmblood horses, skriven av Gerber Olsson et al. och publicerad i Livestock Production Science 65 (2000) 81–89. Den går också att hitta på nätet.

Ett lästips är Genetic parameters for traits at performance test of stallions and correlations with traits at progeny tests in Swedish warmblood horses, skriven av Gerber Olsson et al. och publicerad i Livestock Production Science 65 (2000) 81–89. Den går också att hitta på nätet.
Här är abstraktet till den studien:

Abstract
Genetic parameters for traits evaluated in the Swedish stallion performance test (SPT) and correlations between stallion performance test traits and 4-year-old offspring results from field tests were estimated. Heritability coefficients were on average 0.40 for individual gaits under rider and 0.23–0.47 for jumping traits at SPTs. Repeatabilities between tests at 6-month intervals were 0.75–0.77 for gaits and 0.38–0.58 for jumping traits. The genetic correlation between the gaits ranged from 0.30 to 0.71. Positive genetic correlations were found between gaits under rider and jumping traits (0.14–0.54), thus breeding for both characteristics is facilitated. Free jumping results were highly correlated (0.93) to results in jumping under rider, and because of their higher heritability the former are very suitable for selection purposes. Genetic correlation estimates between a trait in SPT and the same trait at 4-year-old offspring field test were unity for gaits under rider and jumping. The genetic correlations between gaits and jumping at the two different tests were 0.26–0.35. It was concluded that the field tests are well suited for early progeny testing of the stallions, and will improve the accuracy in selection of stallions for performance traits.

Här finns studien: http://www.sciencedirect.com/scienc...serid=10&md5=f836afea2c9f37351a9d33548388c989

Som jag ser det är det endast ekonomin som skulle hindra oss från att ha ett längre prov.I tyskland är det ju som sagt inte så dyrt vilket också gör att fler kan lämna sina hingstar till prov.Här ska man betala drygt 20000 för några dagars prov och sen måste man dessutom avlöna en som utbildar och visar hästen.Har hört siffror på närmare 100000 inkl allt från personer som visat hingst.
Ekonomin är inte så "endast"
Här finns inga anläggningar som står tomma i 70 dagar, så att man kan hyra dem för detta ändamål. Utan det är andra verksamheter som måste flytta på sig.
Det finns inga beridare på samma sätt som i Tyskland, utan dessa måste hyras in för ändamålet och då ta ledigt från sina ordinarie jobb - vad det nu kan vara.
Våra domare har nästan undantagslöst andra jobb till vardags, som de måste vara lediga från för att vara med under delar av provet.

Det lär inte finnas många hingstägare som har råd att visa hingstar i sverige om man skulle utöka provet enligt tysk modell. För det lär nog kosta mer än de 100.000 som florerar som normalkostnaden för utbildning o visning. Och redan dessa 100' är VÄLDIGT stora pengar för en enskild hingstägare, det kommer bara bli ett fåtal stora hingstägare som redan innan har kapital på banken, som visar fram sina hingstar. Risken är nog stor att många fina hingstämnen blir valacker av rent ekonomiska orsaker.

Här är slutsatsen i artikeln:

Traits tested in the stallion performance test have medium high to high heritabilities, which implies that the test is an efficient tool for selecting breeding stallions. The high repeatabilities for gaits between the repeated tests indicate that the number of tests can be decreased for these traits. The genetic correlation between trot and gallop is higher than between walk and gallop. High genetic correlation between free jumping and jumping under rider implies that free jumping done at low age is a good indicator of performance in jumping under rider and a suitable selection criterion. Positive genetic correlations were found between gaits and jumping traits, thus breeding for both characteristics is facilitated. The genetic correlations between the stallion performance test and the riding horse quality test are very high and therefore similarly defined traits in the two different tests can be regarded as virtually the same genetic traits.

Jag vill spinna vidare på denna tråd, genom att fråga om du som uppfödare, har en mkt lovande unghingst, hade du valt en svenskt bruksprov med allt vad det innebär eller hade du valt ett 70 dagars bruksprov?:love:

Jag hade ALDRIG kört ner hingsten till tyskland för att göra bruksprovet där.
Det svenska provet duger gott för mig och det är också i sverige jag vill ha hingsten godkänd OM jag skulle hamna i det läget att jag hade en hingst aktuell för bruksprov.

Jag vill spinna vidare på denna tråd, genom att fråga om du som uppfödare, har en mkt lovande unghingst, hade du valt en svenskt bruksprov med allt vad det innebär eller hade du valt ett 70 dagars bruksprov?:love:

Det svenska bruksprovet är ett skämt jämfört med det tyska 70-dagarsprovet. Har man den minsta vetskap om allt som sker i bakgrunden, (och jag har åtskilliga detaljer som skulle få vissa att gå i taket) så förstår man varför det svenska provet mer och mer börjat ifrågasättas. Visst, låt gärna dom som vill avelsvärdera sin hingst enl svensk modell göra det, men tyska provet håller en mkt högre standard, och jag har mkt mer förtroende för det tyska provet med en oberoende nämnd än det svenska. Obs, detta är min personliga åsikt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 548
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: LaMagia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 997
Senast: cewe
·
Avel Kan en svenskägd tyskfödd (svenskreggad) åka ned till Tyskland och gå 70-dagars? Han är 7 år i år, har för mig att resultat från det...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10