Svenskfödda hästar/ponnyer

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Ajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 732

Ajda

Trådstartare
Jag är ju främst inne på islandshästar sen barnsben, men vi skaffade en pony till dottern för ett år sen. Sen dess har jag ju fått en hel del att lära mig kring ”vanliga” hästar.

Något som slagit mig är att många drar sig för att köpa hästar eller ponnys som inte är svenskfödda. Varför är min fråga? Upplever att Irland verkar få fram riktigt bra hoppare.

Jag bor i Skåne och har sneglat lite på saluhästar i Danmark, det som gör att jag drar mig lite för utlandsköp är att jag tycker det är svårare att kolla upp hästen, samt att jag gärna köper svenskfödd som haft obruten försäkring sen föl.

Jag är ju främst inne på islandshästar sen barnsben, men vi skaffade en pony till dottern för ett år sen. Sen dess har jag ju fått en hel del att lära mig kring ”vanliga” hästar.

Något som slagit mig är att många drar sig för att köpa hästar eller ponnys som inte är svenskfödda. Varför är min fråga? Upplever att Irland verkar få fram riktigt bra hoppare.
Jag kan bara svara för egen del. Jag har ägt både svensk födda hästar och en import. Om importen kom det fram väldigt mycket information i efterhand som inte var rolig att ta del av. Jag tänker nog att jag dels vill stötta svensk avel och dels tänker att det är lättare att spåra uppgifter om hästen är född och uppvuxen i Sverige.

Jag har fattat det som att folk drar sig från import på grund av att det är svårare att kolla upp hästen samt kan vara högre smittorisk.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 949
Senast: Badger
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 407
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
680
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka