Det tror inte jag på alls, vi kör alternativt , på det mesta ska tilläggas, det är manuellt hårt arbete och mindre i plånboken.Källor på att små skogsägare får större vinster med alternativa metoder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tror inte jag på alls, vi kör alternativt , på det mesta ska tilläggas, det är manuellt hårt arbete och mindre i plånboken.Källor på att små skogsägare får större vinster med alternativa metoder?
Det är ingen nyhet att vid en inventering så ligger det i skogsägarens intresse att den görs så inga skyddsvärda arter ska hittas, det lärs till och med ut hur man gör för att inventeringen ska visa fel genom att inventera vid "rätt" tillfällen på året och på "rätt" plats.
Fast jag pratar om skog, inte virkesplantager.Men om någon tar ner en granindustriskog med enbart gran som inte är så gammal utan bara avverkningsbar då finns det som regel inget skyddsvärt där, det är redan förstört.
Fast intresset för att spara fullvuxen skog har inget att göra med att konsumenter vill vandra i den. Det har att göra med arter som tar lång tid att utvecklas och föröka sig och måste ha riktigt gammal skog.
Fast att det brann var 40e år stämmer ju inte, i Norrbotten har du t ex 500-årig skog som nu skövlas av SVEA skog och det finns flera skogar i Västerbotten och neråt som är över 100 år gamla. Att vi påstås ha så väldigt mycket skog nu är för att alla virkesplantager på fd jordbruksmark räknas in. Vi har i själva verket aldrig haft så mycket träd men lite skog som nu och i takt med högre temperaturer kommer även skogen påverkas till det sämre då bl a trädgränsen i fjällen kryper längre norrut och söder ut blir det för varmt och torrt för många arter som riskerar att försvinna både pga mer virus men även att andra arter tar över.Har inga jättebra källor, men person som är insatt säger att norrländska barrskogar "förr" brann ner i genomsnitt var 40nde år. Det naturliga för mellersta och norra Sverige påstås alltså inte vara kontinuerlig gammelskog överallt, utan att gamla träd blir kvar i blötområden och liknande medan torrare områden ödeläggs med undantag för enstaka tallar - dvs inte så långt ifrån det vanliga hyggesbruket som man kan tro. Det påstås också att det finns mer skog i Sverige idag än vad det funnits på mycket länge.
Generellt tänker jag att landet är stort - det borde finnas gott om plats för att ha både skogar med höga naturvärden och effektiva odlingar av förnyelsebara trävaror. Men man bör ha i åtanke hur naturvärdena ska underhållas för varje enskild naturtyp- behöver de regelbundna bränningar? Störningar i form av betande djur? Eller få stå helt ifred?
I genomsnitt; dvs det finns områden med riktigt gammal skog (som jag verkligen tycker ska bevaras!) men en väldigt stor andel av skogslandet är och har aldrig varit riktig gammelskog.Fast att det brann var 40e år stämmer ju inte, i Norrbotten har du t ex 500-årig skog som nu skövlas av SVEA skog och det finns flera skogar i Västerbotten och neråt som är över 100 år gamla. Att vi påstås ha så väldigt mycket skog nu är för att alla virkesplantager på fd jordbruksmark räknas in. Vi har i själva verket aldrig haft så mycket träd men lite skog som nu och i takt med högre temperaturer kommer även skogen påverkas till det sämre då bl a trädgränsen i fjällen kryper längre norrut och söder ut blir det för varmt och torrt för många arter som riskerar att försvinna både pga mer virus men även att andra arter tar över.
Det stämmer att skogen brann ofta(are) förr. Det är de bränderna det som lagt grunden till de stora områden med tallskog som vi har.Har inga jättebra källor, men person som är insatt säger att norrländska barrskogar "förr" brann ner i genomsnitt var 40nde år. Det naturliga för mellersta och norra Sverige påstås alltså inte vara kontinuerlig gammelskog överallt, utan att gamla träd blir kvar i blötområden och liknande medan torrare områden ödeläggs med undantag för enstaka tallar - dvs inte så långt ifrån det vanliga hyggesbruket som man kan tro. Det påstås också att det finns mer skog i Sverige idag än vad det funnits på mycket länge.
Generellt tänker jag att landet är stort - det borde finnas gott om plats för att ha både skogar med höga naturvärden och effektiva odlingar av förnyelsebara trävaror. Men man bör ha i åtanke hur naturvärdena ska underhållas för varje enskild naturtyp- behöver de regelbundna bränningar? Störningar i form av betande djur? Eller få stå helt ifred?
Vilken 500 årig tallskog talar du om? Källa tack.Fast att det brann var 40e år stämmer ju inte, i Norrbotten har du t ex 500-årig skog som nu skövlas av SVEA skog och det finns flera skogar i Västerbotten och neråt som är över 100 år gamla. Att vi påstås ha så väldigt mycket skog nu är för att alla virkesplantager på fd jordbruksmark räknas in. Vi har i själva verket aldrig haft så mycket träd men lite skog som nu och i takt med högre temperaturer kommer även skogen påverkas till det sämre då bl a trädgränsen i fjällen kryper längre norrut och söder ut blir det för varmt och torrt för många arter som riskerar att försvinna både pga mer virus men även att andra arter tar över.
Skogen i Norrbotten som nu avverkas är ett enormt problem för bl a de renskötande samerna i området. Alla dessa vindkraftverk som gör att det dras vägar genom områden som tidigare har varit förskonade från avverkning skövlas nu. Det har stått massor i media om det här.Vilken 500 årig tallskog talar du om? Källa tack.
100 årig skog avverkades för 100 år sedan. Ett barrträd är ett stort fullvuxet träd vid 100 års ålder. Något tidigare söder om Dalälven, något senare norr därom.
Det står inget om 500 år gamla tallskogar som ska avverkas någonstans i materialet. Det står att det finns 500 år gamla träd i ett nybildat naturreservat.Skogen i Norrbotten som nu avverkas är ett enormt problem för bl a de renskötande samerna i området. Alla dessa vindkraftverk som gör att det dras vägar genom områden som tidigare har varit förskonade från avverkning skövlas nu. Det har stått massor i media om det här.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/norrbotten-far-tre-nya-naturreservat
https://www.dn.se/sverige/sveaskog-vill-hugga-ner-gammal-skog-kraver-samers-tystnad/
https://www.dn.se/sverige/tjansteman-larmar-hotade-skogar-huggs-ned/
https://www.dn.se/om/dn-granskar-skogsindustrin/
Jag har läst om avverkningarna i de 500 år gamla skogarna i bl a DN tidigare men sitter på jobbet just nu och har inte tid att googla, men det är ett problem i Norrbotten där de anlagt vindparkerna att vägarna används även till avverkning och inte enbart för att sätta upp vindparkerna.Det står inget om 500 år gamla tallskogar som ska avverkas någonstans i materialet. Det står att det finns 500 år gamla träd i ett nybildat naturreservat.
Lisa Röstlunds artikelserie är en tendensiös historia, som låter som den vore skriven av föreningen "rädda skogen" rent generellt. Hon har valt ut experter som stöder hennes tes helt enkelt, och struntat i alla andra.
När vi skriver saker på internet/sociala medier, så brukar förfarandet kallas för "cherry-picking".
Att det finns motsättningar mellan skogsbruket och den moderna renskötseln har egentligen bara väldigt lite att göra med biologisk mångfald i skogen.
Nja det brann definitivt oftare förr (nu har jag inte åren i huvudet men jag tror det var 60-80 år snarare än vart 40e, skulle inte svära på det dock) men det var sannolikt inte allt utom blötområden eller gammeltallar som brann ner i dessa frekventa bränder, inte total ödeläggelse som går att jämföra med de enorma kalhyggen som blivit vanliga till exempel. Det finns tallar med brandljud även på torra marker i norr, tallar är betydligt mer brand-tåliga än granar. Bränderna var heller inte alltid lika stora som de kan bli idag just för att det brann oftare och det fanns mindre bränsle ansamlat på marken som kunde ge de riktigt stora toppbränderna. Ofta blev det snarare mer markbundna bränder som tog granar medan många av tallarna kunde stå kvar. Men tallar gynnas helt klart av brand, oavsett om det är en stor eller liten brand eller hur ofta det sker.Har inga jättebra källor, men person som är insatt säger att norrländska barrskogar "förr" brann ner i genomsnitt var 40nde år. Det naturliga för mellersta och norra Sverige påstås alltså inte vara kontinuerlig gammelskog överallt, utan att gamla träd blir kvar i blötområden och liknande medan torrare områden ödeläggs med undantag för enstaka tallar - dvs inte så långt ifrån det vanliga hyggesbruket som man kan tro. Det påstås också att det finns mer skog i Sverige idag än vad det funnits på mycket länge.
Jag är en småskalig skogsbrukare i norra landsänden. Jag har extremt svårt att se hur jag ska få kostnadstäckning för avverkning med en annan metod än trakthyggesbruk. Det finns nog inte en enda normalinkomstagare till människa som är villig att betala vad det kostar att bygga ett hus av virke som jag plockar ut åt dem. Ett exempel på hyggesfritt bruk. Men du kanske är en småskalig skogsbrukare som fått hyggesfritt att gå i alla fall plus minus noll? Hur i sådana fall?
Jag har tallskog. Skulle jag ha haft granskog skulle dessutom markskadorna och rötorna som kan bli av en hyggesfri metod kosta mig enormt mycket mer än själva uttaget.
Dvs metod får man välja utifrån bonitet och marktyp.
Har inga jättebra källor, men person som är insatt säger att norrländska barrskogar "förr" brann ner i genomsnitt var 40nde år. Det naturliga för mellersta och norra Sverige påstås alltså inte vara kontinuerlig gammelskog överallt, utan att gamla träd blir kvar i blötområden och liknande medan torrare områden ödeläggs med undantag för enstaka tallar - dvs inte så långt ifrån det vanliga hyggesbruket som man kan tro. Det påstås också att det finns mer skog i Sverige idag än vad det funnits på mycket länge.
Men.. nu gör du väl en tankevurpa.Fast att det brann var 40e år stämmer ju inte, i Norrbotten har du t ex 500-årig skog som nu skövlas av SVEA skog och det finns flera skogar i Västerbotten och neråt som är över 100 år gamla. Att vi påstås ha så väldigt mycket skog nu är för att alla virkesplantager på fd jordbruksmark räknas in. Vi har i själva verket aldrig haft så mycket träd men lite skog som nu och i takt med högre temperaturer kommer även skogen påverkas till det sämre då bl a trädgränsen i fjällen kryper längre norrut och söder ut blir det för varmt och torrt för många arter som riskerar att försvinna både pga mer virus men även att andra arter tar över.